Lysninger tag velux

Hej
Har fået smidt 6 stk ovenlysvinduer i mit tag.
Min tag tykkelse er 58cm fra inderside af vindue til yderside væg.
jeg kan finde præfabrikerede lysninger op til 50cm, er der nogen der ved/kender til dybere præfab lysninger? Eller skal jeg selv igang med mdf’en? Tak
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Er det ikke lige så nemt at lave det selv i en gang 12mm krydsfiner og et par stumper strøer, og så slutte af med skyggelister/kantlister ala dine feje lister eller gerigter i rummet?

 

Det kan anbefales at købe Velux dampspærre, så den del passer til sporet i vinduer. Ellers ville jeg lave lysninger af enten de 12 mm krydsfiner eller 12,5 mm fiber gips.
Hvis den øverste lysning skal ligge vandret ( hvilket giver bedst stå højde) Så skal kanten på pladen reifes skrå for at den kan passe ind i sporet i vinduet. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Jeg har købt Velux dampspærre kraver, dog er de “kun” 50 cm og mit tag er 58 tyk.
Hvad med isolering når det er et ventileret indertag jeg har? Skal der isoleres imellem undertag og vindue?

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Eksisterende dampspærre er vel ikke 58cm væk? Der er vel 2 lag gips plus forskalling før dampspærre som så nærmere er 54cm væk. Med lidt held kan mellemrummet klares med dampspærretape 

Ask
Sån ser det ud lige nu. Jeg har et ventileret huntonit undertag. Hvordan skal jeg isolere under vinduet?
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Annonce
Der skal udfyldes med isolering helt op til vindue. Ligeledes på siden af vindue. Det er ikke ualmindeligt at der kommer kondens på indersiden af polyertan skallen hvis der ikke isoleres optimalt hele vejen rundt.
Kan velux dampspærre ikke nå din generelle dampspærre så må du klæbe et lille stykke ind, 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ev elmand skrev den 11-10-2021 00:04:44

Der skal udfyldes med isolering helt op til vindue. Ligeledes på siden af vindue. Det er ikke ualmindeligt at der kommer kondens på indersiden af polyertan skallen hvis der ikke isoleres optimalt hele vejen rundt.
Kan velux dampspærre ikke nå din generelle dampspærre så må du klæbe et lille stykke ind, 

 Tak for dit svar.
Der i bunden hvor isolerings kraven møder huntonit undertaget, syntes du jeg skal gøre noget særligt her? Der er et par cm afstand fra kraven og ned til undertaget da snittet ikke er helt perfekt.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Jeg har selv lavet lysninger til mine Velux vinduer og noget jeg har fortrudt er, at jeg fik for lidt isolering i toppen af vinduet. Jeg har prøvet at lave en tegning over hvad jeg skulle have gjort:

Der hvor pilen er, der skal du have isoleringen til at gå vinkelret ud fra vinduet inden du lader det skråne op i rummet.
Dvs. pladen i lysningen må ikke bare gå ind i noten på vinduet og så lave en spids, for så for du intet isolering i lige der og det skaber bare en kulde bro. Mener også at hvis du ser på Velux hjemmesiden med deres egen kappe, så buer den ned der, så de får de 100 mm isolering ved vinduet. Håber det gav mening :o)

Med venlig GDS hilsen Mads

P.S. Har ingen håndværksmæssig uddannelse

Skum isolerings kraven skal møde isolering. Huntonit pladen behøver ikke at komme længere op, der vil ikke komme vand på de øverste par cm.
Det gør ikke noget at isolering sidder tæt på huntonit pladen på en del af arealet. Disse plader er også diffusions åbne. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ev elmand skrev den 11-10-2021 15:15:27

Skum isolerings kraven skal møde isolering. Huntonit pladen behøver ikke at komme længere op, der vil ikke komme vand på de øverste par cm.
Det gør ikke noget at isolering sidder tæt på huntonit pladen på en del af arealet. Disse plader er også diffusions åbne. 

Har arbejdet med det idag.
Og har lavet det som du selv foreslår, dog endte jeg med at sætte en stribe dampspærre tape fast på isolerings kraven og ned til huntonitten, da det blæste ind den vej. Der ved det røde på tegningen fik jeg lagt en stribe isolering.

tak for din tegning og din tid.
mvh Jakob  

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis