Varme genvindes ikke i Nilan VP18?

Hej.

Vi er flyttet i et hus med et Nilan VP18 anlæg. Jeg undrer mig over temperaturen af indblæsluften.

Temperatur ønsket er sat til 24. Panelet siger selv det er 23, dette er temperaturen anlægget er sat op til at regulere efter.

Indblæsning er målt (via ekstern sensor) til 17.3. Panel siger at kondensator og udeluft er 15 grader og fordamper 23. Afkast er målt (via ekstern sensor) til 22.2.

Er der nogle der  har en muligt forklaring på hvorfor indblæsning er næsten 7 grader lavere en den ønskede temperatur? Det er bogstaveligt talt spild af varme. Umiddelbart ser det ud til at næsten intet varme fra udblæsning genanvendes. Jeg er med på at 100% genvinding ikke er muligt men dette virker dumt.
Anlægget er indreguleret, rengjort (inkl kanaler) og servicet for nyligt. Dog er selve veksler ikke gjort rent, hvis dette har nogen betydning.

På forhånd tak

9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
-Er den sat til sommer kørsel, altså at du kører udenom kryds feltet?
-Rengøring af kryds feltet kan også have en betydning, både på ind og udblæsnings siden.
-Rene filtre, og filtre af rette type har noget at sige for korrekt flow


 

Har du mulighed for at regulere luftflow?  Jeg ville prøve at regulere det ned. Så skal der ikke så meget energi igennem veksleren. Lavere luftflow kunne måske også give en højere temperatur på indblæsningsluften.
Tak for jeres svar.

Jeg har sat summer til "min 19". Jeg formoder så at anlægget kører vinter tilstand med en udeluft på 15. Jeg har sat vinter til "min 20". Jeg forventer at bypass så først aktiveres ved udeluft på 20 og at passiv varmegenvinding så bør være aktivt? 

Mht rengøring har jeg haft anlægget skilt delvist af. Se billeder. De to riste ser ikke særligt beskidte ud. Hvor sidder bypass filteret henne? Jeg kan ikke se det, så det er i en af de to bagerste kanaler? Kan man høre at det åbner/lukker? Så må jeg prøve at stå ved anlægget mens konen flipper lidt op og ned på anlægget.

Mht. nedjustering af indblæs. Jeg prøver! Tvivler dog lidt, da tilsyneladende 0% genvindes lige nu, mon ikke det også er 0% ved lavere flow. Anlægget er allerede lavere end det "krævede" flow fra BR grundet støj.

Jeg har nu kigget lidt i gamle manualer. Anlægget er klassificeret som et med *aktiv* varmegenvinding.

Nilan skriver generelt om ventilationsanlæg med varmegenvinding (her: https://www.nilan.dk/faq/ventilationsanlaeg):
” Den kølige udeluft opvarmes i varmeveksleren af den varme udsugningsluft, og genanvender dermed energien i udsugningsluften.”

De skriver så, for aktiv varmegenvinding, at:

” Aktiv varmegenvinding foregår via en varmepumpe, der trækker energien ud af den varme udsugningsluft via en fordamperflade, og overfører energien til den kolde udeluft via en kondensatorflade”

Betyder dette at kompressor skal køre før udeluft kan opvarmes? Eller kan man forvente en varmegenvinding uden kompressoren er tændt i denne varmeveksler, som nævnes i første paragraf?

Er der nogle der ved om VP 18 overhovedet har en varmeveksler (og et bypass spjæld)?

Det giver en forklaring på udfordringen.

Aktiv kræver at du har kompressoren kørende 24/7 for at flytte energi fra udkast luften til indblæsnings luften.

Indstillingerne på vinter/sommer kan jeg ikke rådgive dig om, men fat på manualen for dit anlæg, og ikke bare "de generelle".

 

Annonce
jeg er ret sikker på dit anlæg er med kompr .Det kan være en ydelses fejl på kompr så virker det ikke .Dette kan skyldes en defekt kompr eller manglede kølemiddel
Tak igen for svar 😊

Jeg har nu læst manualen et par gange (skriver til dels dette for andre med samme anlæg og samme problemstilling):

Der er to muligheder til at undgå at man konstant blæser kold luft ind i huset med vores anlæg med aktiv genvinding:

Skift tilstand til ”energi”:
  • Hvis panel/ekstern sensor er varm nok, i forhold til ønsket temperatur, så slukkes indblæsning helt (udblæsning fortsætter).
  • Hvis mere varme er nødvendigt justeres indblæsning i niveau 1-4 ud fra en bruger-angivet temperaturkurve: Så længe indblæsningsluften er varm nok skrues der op for indblæsningsagtigheden.
Det store minus her er at der ingen indblæsning er så længe huset er varmt nok.. Jeg ved ikke præcist hvad der sker her, når kun udblæsning er tændt.. Der suges luft ud så man ender vel med et større vakuum end det ønskede og i sidste ende hives der vel stadig luft ind? (Hvis man suger noget ud må der komme noget ind?)

Den anden mulighed er at blive i tilstand komfort/komfortv og angive at kompressor skal tændes ved kold udeluft:

Man kan angive at kompressor skal tændes ved lav indblæsning (dog ikke højere end 15 grader – så hvis det er 16 grader, så tændes den ikke). Dette vil give konstant varm indblæsning når udeluft er kold nok. Det koster så bare idet kompressor er tændt konstant: Det ser ud til at være ~28kWh om dagen hos os: Selvom kompressoren er specificeret til at bruge 500-600W bruger anlægget åbenbart 1150W mere når den er tændt (kan dette skyldes manglende kølemiddel eller er det måske pumpen?). Det er alt for meget at give "blot" for ventilation.

Så med aktiv genvinding er der ikke rigtig en ”god” løsning ser det ud til.

Efter strømafbrydelse i går kan jeg se at anlæg nu "kun" bruger 2.64A når kompressor er tændt. Dette svarer til 600W, hvilket passer med hvad jeg har kunne læse mig til. Jeg ved ikke hvad der gør at den nogle gange bruger 1150W, jeg må prøve at finde et mønster i det, hvis det sker igen..
  JackNJ
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis