Bygge nyt hus - byggeansøgning

Vi er lige blevet godkendt til at købe en byggegrund og nu skal der ansøges om byggetilladelse. Da pengene kun kan bruges en gang, så er de 15.000-30.000 kr. man skal betale for tegninger og hjælp til byggetilladelse ikke lige det jeg har lyst til at bruge pengene på. Derfor håber jeg at stå for så mange til som overhovedet muligt selv. Dog er jeg meget i tvivl om hvor detaljeret ansøgningen skal være.

Er der nogen der har lyst til at dele deres erfaringer med mig og/eller hvor din byggeansøgning så ud.

Jeg har tænkt at der skal bygges et længehus på ca. 180 m2 hvor jeg selv skal være bygherre og lave så meget som muligt selv. Huset skal bygges som passivhus.
- Fundament med indlagt gulvvarme opvarmet med luft til vand varmepumpe
- Vægge med ytong energi+ (ydervæg, isolering og indervæg i 1 blok)
- 3 lags glas i vinduer og døre
- hanebåndsspær (mulighed for værelser på et senere tidspunkt)
- tag med hældning på 50 grader

og mange af de øvrige detaljer skal jeg lige blive helt enige med min forlovede om ;) 
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Der skal rigtig meget dokumentation til. Prøv til at starte med at gennemlæse bygningsregulativet BR 18 fra start til slut. Alle relevante punkter skal overholdes, og mange dokumenteres.
Selvfølgelig kan det lade sig gøre med den rette baggrundsviden, men det er en stor mundfuld.

Søren O
For overskuelighedens skyld i ansøgningen behøver du ikke redegøre for alt i detaljer. Da kan nøjes med at henvise til relevante SBI- anvisninger eller tekniske ståbier for alle krævede punkter der skal redegøres for.

På den måde har alle mine byggeansøgninger kunne stå på et enkelt A4 ark - resten var tegninger. Det er så op til byggemyndighederne om de vil kræve syn undervejs.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
tegninger er vigtige, og de skal indeholde oversigts tegning, fundaments plan evt. med kloak, plantegning, alle facader, og nødvendige snittegninger. Der kan være beskrivelser af materialer hvor man angiver f.eks. isolerings metoder og tykkelser. Så skal det også indeholde en beregning af udnyttelsesgrad på grunden.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Du skal også være opmærksom på at tegningerne er mere end "bare" dokumentation til kommunen. Det er det værktøj der sikre at alting passer sammen også sådan at man ikke pludselig står og ønsker sig at man havde støbt fundamentet 5cm mere til venstre. På den måde er det også nogle dumme penge at spare for det er altså meget mere end et stykke bureaukratisk dokumentation du får ud af at have gode tegninger. 

Når det er et helt nyt hus er der rigtig mange ting man skal overskue og få til at passe sammen. Og det kræver en del overblik og tegningsarbejde. Hvis der var tale om en ansøgning hvor man ændre lidt på et eksisterende hus ville jeg sige at det var rimelig ligetil, så er langt mindre man skal kikke på fordi det meste jo ligger fast med det hus der står der. Men med et helt nyt hus er det tvivlsomt om du kan komme i mål uden professionel hjælp. 

Endelig er der den krølle at det er dig som bygherre der i sidste ende er ansvarlig for at BR18 er opfyldt. Hvis der i det færdige byggeri er overtrædelser som du ikke eksplicit har fået dispensation for så kan kommunen kræve at du ændre de ting uanset om de fremgår af de godkendte tegninger. Du kan altså ikke regne med at alt er ok bare fordi kommunen giver dig en byggetilladelse. 
Der har for nogle måneder siden været en tråd herinde hvor trådstarter blev tvunget til at genåbne tagkonstruktuonen på en helt færdig 1. Sal fordi han ikke havde haft styr på krav til lysindfald og udluftning, og kommunen spurgte først ind til de ting ved færdigmeldingen hvor han så ikke kunne få tingene endelig godkendt fordi han havde overtrådt bygningsreglement. 



Ask
Andre krøller du skal have styr på er ting så som:
-segrigeret kloark (klargøring til at skille lokums vand fra håndvaske-/bruse-/opvaske-/vaskemaskine-vand/kondens dræn fra central ventilation)
-Opsamlings system til genbrug af alt andet vand end lokums vand, til WC skyl?
-regnvands opsamlings anlæg til brug som WC skylle vand og/eller bruse vand?
-Mekanisk ventilation med varme genvinding (Meget vigtigt i ny-isolerede huse, da mange har problemer med at slippe af med varmen på varme sol-dage)
-solceller på taget
-solvarme på taget
-klargøring af el-installation til at kunne lade el-biler
-Faskine til selv at kunne bortlede regnvand

Der er MANGE bolde at holde i luften som byg-herrer, og som ask skriver, så er det dig selv der kommer til at være prygle dukken, hvis bare den mindste detalje ikke lever op til kravene, og du bliver den der skal betale regningen for eventuelle efterfølgende korrektioner.

 

Annonce
Jeg vil også tilslutte mig koret der vil anbefale at betale sig til en professionel der kan hjælpe med at tegne huset m.m. Der er mange mange ting/input man får med i den forbindelse. De penge kan være de bedste men overhovedet giver ud. Især hvis man ikke har prøvet byggeri før. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Min personlige erfaring er i forbindelse med opførelsen af nyt sommerhus at det på ingen måde kan svare sig og lade være med at have en tegnestue tilknyttet.

I nutidens samfund er der utroligt mange ting og komplicerede regler for at bygge, udover statik skal der jo redegøres for energi og samtidig laves en brandplan for huset.

Samtidig kan jeg fortælle at vi har altid selv lavet den slags dokumentation her i huset men i dag skal alt den slags afleveres elektronisk og bestemte formater hvilket besværliggør processen en del.

Jeg kan kun anbefale dig at bruge at bruge de 30000 på et samarbejde med en tegnestue som kan hjælpe med ideer og de sidste tilrettelser af huset før i går igang det er dumt og spare de penge i så stort et projekt

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

At hyrer tegnestuer, arkitekter eller andre bygningssagkyndige er ingen garanti mod fejl, mangler og misforståelser.

Tidligere var arkitekter en overbygning på et håndværksmæssigt fundament. Sådan er det ikke mere. Nu er adgangskravet et gymnasial grundforløb. Skulle en håndværker driste sig til at søge ind på arkitektskolen, er bedømmelsesudvalget udelukkende akademikere der bedømmer akademisk fortolkning frem for faglighed. Man skal være både blind og døv hvis man ikke har bemærket kløften mellem arkitekter og håndværkere, og kløften bliver stadig dybere.

Det er ikke meget bedre med de byggesagkyndige. For ikke så længe siden var der også her på sitet en bygningssagkyndig der bøjede sig for det lovstridige krav fra myndighederne om omvendt bevisbyrde i en sag om dokumentation med ordene "Beklager - sådan er det bare". At både ansøgninger, tilladelser og tegninger er juridisk bindende dokumenter i byggesager for alle parter med mulighed for regres ved fejlbehandling var gået under radaren på den pågældende. 

... og djøferne følger trop. Seneste eksempel hvor små- og industribyggeri er kommet under samme regler, hvilket for en nidkær skrankepave kan betyde at for  brændeskure og hønsehuse kan der kræves både beredskabsplan og brandstrategi før tilladelse kan gives. Djøferne løser ikke opgaver - de skaber dem.

Med den slags rådgivere er den private bygherre for alvor efterladt på herrens mark.

Uden en nøje behovsanalyse er mulighederne for et resultat man ikke er helt tilfreds med stor, og den analyse kan kun bygherren udføre uanset faglig baggrund. 

Ved nyopførelser er det bedre at vælge velrenommerede byggefirmaer til totalentreprisen hvor tilsvarende huse som man påtænker kan ses hvis man aldrig har prøvet det før eller er usikker på om planløsningen imødekommer ens behov og ønsker. 

Ved til- eller ombygning af eksisterende huse er sagen mere enkel. Man kender huset med alle dets fejl og mangler, og er derfor langt bedre rustet til at udfærdige en præcis kravspecifikation. Er den på plads kan udarbejdelsen af byggeansøgningen overlades til førnævnte tegnestuer, arkitekter og andre byggesagkyndige for en beskeden pris fordi det er ren sekretærarbejde. Bygherren har jo udført størstedelen af arbejdet selv. 

Kun ved større projekter med flere håndværker involverede kan det som privatperson være en fordel at hyrer hjælp til byggestyring så forsinkelser og budgetoverskridelser minimeres. Det kan samtidigt kraftigt anbefales at ansvarsområderne aftales nøje hvor bestemmelser om bod ved afvigelser i det aftalte er juridisk ubegribeligt.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis