Solcellelader til havetraktor, tænd/sluk kontakt ?

BMF
BMF
94 4800
Jeg har anskaffet mig en solcellelader på 10W 12V med laderelæ, så jeg kan vedligeholde batteriet på havetraktoren.
Men nu har jeg læst i brugsanledningen, at man ikke bare sådan må tilslutte og afbryde kablerne vilkårligt. Det kan jeg godt forstå, men kan man ikke montere nogle 2 polede afbrydere på kablerne, og så til- og frakoble disse i korrekt rækkefølge?
Jeg påtænker nemlig ikke at montere anlægget på havetraktoren   , men at montere det på en fast plads.
Er der nogle som har udført et sådant projekt, vil jeg være taknemmelig for at få en guide.

Med venlig hilsen
og god weekend

10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Er det laderen der er sart med tilslutningerne ?
Jeg ville bare montere sådan en stikdåse på traktoren, og et stik på laderen.Link
Husk en passende sikring....
(normalt er det ikke nødvendigt at lade på en havetraktor, kun en gang eller to i løbet af vinteren, for at batteriet holder længst muligt.)

Hellere eje, end at leje.
BMF
BMF Trådstarter
94 4800
je_ns skrev den 08-10-2021 16:49:55

Er det laderen der er sart med tilslutningerne ?
Jeg ville bare montere sådan en stikdåse på traktoren, og et stik på laderen.Link
Husk en passende sikring....
(normalt er det ikke nødvendigt at lade på en havetraktor, kun en gang eller to i løbet af vinteren, for at batteriet holder længst muligt.)

Grunden til solcelleladeren, er at traktoren ikke lader som den skal. Så i stedet for at lede efter fejlen, så købte jeg en ny ting. Man skal jo aldrig gå ned på udstyr   

Kurt54
Kurt54
59 2630
Hvis du ikke vil fixe problemet skulle du nok have brugt pengene  en batterilader i stedet, forudset du har tilgang til strøm.
Annonce
Annonce
BMF
BMF Trådstarter
94 4800
Kurt54 skrev den 08-10-2021 18:13:49

Hvis du ikke vil fixe problemet skulle du nok have brugt pengene  en batterilader i stedet, forudset du har tilgang til strøm.

Tak for din hjælp. Det kunne jeg selvfølgelig, men nu var det ikke det, det handlede om.

S. Fabrin
S. Fabrin
12468 4400
At sætte en afbryder på er da det samme som at tage kablerne af og sætte dem på igen. Har du ikke en mulighed for at henvise til laderen eller brugsforvirringen?

fase
BMF
BMF Trådstarter
94 4800
@S. Fabrin
Det er jeg med på. Men proceduren ved tilkobling af solcelleladeren er forskellig i forhold til frakobling. Ved tilkobling skal batteriet tilsluttes laderelæet før man tilslutter solpanelet, og ved frakobling skal man frakoble solpanelet før man frakobler batteriet.:

1.Connect the battery to the charge regulator - plus and minus.
2.Connect the photovoltaic module to the regulator - plus and minus.
3. Connect the consumer to the charge regulator - plus and minus.
The reverse order applies when deinstalling!
An improper sequence order can damage the controller! 

Det forventes åbenbart ikke, at man vil til/frakoble ret ofte.
Men så sætter jeg bare en afbryder på + fra solpanelet. Så skal jeg bare til/frakoble i modsat orden.
Annonce
S. Fabrin
S. Fabrin
12468 4400
1. Tilslut batteriet til laderegulatoren -  plus og minus.
2. Tilslut  solcellerne til laderegulatoren - plus og minus.
3. Tilslut forbrugeren til laderegulatoren - plus og minus.
Du har sikkert ingen forbrugere ud over batteriet, eller forbrugeren er tilsluttet batteriet og derfor kan betragtes som hørende til batteriet. Så punkt 3 falder ud.
Det betyder, at du ved at koble batteri og solceller ud med en topolet afbryder kan afbryde i omvendt orden. Og når du tilslutter tilslutter du batteri og solceller i anbefalet orden.

fase
BMF
BMF Trådstarter
94 4800
@S. Fabrin
Tak for dit udførlige svar. Det var også noget på den måde, jeg forestillede mig at gøre.
Mvh og god weekend 
…. og ikke for at ødelægge den gode lørdagsstemning, men du har vel sikret dig at fejlen på traktoren ikke ligger i batteriet?
BMF
BMF Trådstarter
94 4800
JohnLarsen skrev den 09-10-2021 17:38:03

…. og ikke for at ødelægge den gode lørdagsstemning, men du har vel sikret dig at fejlen på traktoren ikke ligger i batteriet?

Ja det har jeg. Det kan fint lades op med min 12v lader. 👍

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Lignende indlæg

1. Batteribooster til bil og havetraktor ?
    Lav-Bil (1 svar)
  2. Havetraktor
    Værktøj og maskiner (7 svar)
  3. Havetraktor batteri
    Værktøj og maskiner (6 svar)
  4. hjælp til batteri/opladning
    Gadgets & dimser (10 svar)
  5. Hyundai Getz
    Lav-Bil (4 svar)
  6. Ergonomisk sæde til Stigs park pro.
    Lav-Have (3 svar)
  7. Længde på ramper
    Lav-Bil (7 svar)
  8. Tilslutning 24V generator eksterns laderelæ
    Lav-Bil (6 svar)
  9. Halogen til Led
    Belysning (5 svar)
  10. Gammel krydsnings afbryder.
    Belysning (5 svar)

Populært lige nu

1. Fjerne oliefyr selv
    Fyr og opvarmning (læst 447 gange)
  2. windows 10 kamera kan kun optage 3 timer
    Lav-Computer (læst 276 gange)
  3. Lille malekabine
    Lav-Hobby (læst 864 gange)
  4. Ny dampspærre i 70’er hus
    Lav-Hus (læst 257 gange)
  5. Hvad gemmer sig bag mine fuger i murværket?
    Lav-Hus (læst 263 gange)
  6. Udendørs stikkontakt til indmuring
    Lav-Hus (læst 286 gange)
  7. Nyt hobbyrum i garage
    Lav-Hus (læst 290 gange)
  8. Kan (og må man evt. selv?) Skifte denne stikkontakt?
    Lav-Hus (læst 257 gange)
  9. isolering af gulv
    Lav-Hus (læst 293 gange)
  10. Elbehov til gennemstrømningsvandvarmer
    Fyr og opvarmning (læst 579 gange)

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Kort og godt

Lav-det-selv.dk (LDS) er Danmarks største samlingssted for boligejere og gør-det-selv folk. Hver måned besøges LDS over 600.000 gange, af folk der søger råd, vejledning og inspiration om alt fra boligforbedring til hobbyprojekter.

LDS er drevet af et stærkt fællesskab, hvor alle kan bidrage med viden og ideer.

Følg med