Dræn af badevand og håndvask i kolonihave

Hej LDS.

Situationen er den at min sivebrønd har fejlet på 3. Gang grundet meget lerrigt jord fra ca. 50-60 cm og ned.

Jeg har nu besluttet at forsøge mig med dræn, indtil kolonihaven bliver koblet på det kommunale kloaksystem indenfor et par år.

Jeg har drænrør, ærtesten, og ikke-vævet geotekstil til jobbet.

Vandet der skal drænes er desværre gråt, men det har jeg på nuværende tidspunkt ikke mulighed for at lave om på da min samletank blot er på 500L.
Det har været sådan siden før jeg kom, men bliver som sagt gjort lovligt når der laves kloakering eller når jeg bliver rig.

Derfor har jeg etableret to hjemmelavede fedtskillere af 2 blå fodertønder(lært på Youtube)

De er selvfølgelig ikke 100 pct. Og da er spørgsmålet om det overhovedet er muligt at dræne badevand, opvaskevand samt vand fra en vaskemaskine uden at drænet, stenene, jorden omkring samt geotekstilen stopper til med fedt og arbejdet er spildt. 

Vh Jonas.

3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det kan sagtens komme til at fungere. Men det kommer an på hvordan du separere vandet. Vi har en lovlig trekammertank hvorfra vandet fra det sidste kammer pumpes over i sivedrænet. Der er stort set ingen partikler i det vand. Hvor tit tømmes din samletank? Men hvis du kan pumpe det først over i en anden tank hvor det bundfældes en gang til inden du pumper det videre ud i drænet kan det nok holde lang tid. Det kommer jo osse an på hvor meget vand I bruger.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Samle tank tømmes en gang hver 2.md ca. da jeg som regel pisser udenfor for at spare på pladsen :-9 men vandet løber ikke i samletanken først.

lige pt. bor jeg her selv. så det er almindeligt husbehov der er tale om på med hvad der nu høre til på 20 m. dræn.

Der er stadig partikler i det vand der kommer igennem da det bare er en blå tønde med bundfald og så et rør der gør at det kun er vand fra midten af tønden der kan sive ud, og desuden bliver vandet fra udendørsbruseren slet ikke bundfældet.

Lige pt. løber vandet fra bruser og vandhane direkte i rende-udgravningen og jeg kan se at jorden er sort og ildelugtende i begyndelsen og vandet står i en pyt her.

Måske er jeg ude i at skulle lave en ekstra bundfældningstank med endnu en blå tønde så vandet fra de to separate tønder kan bundfældes en ekstra gang?

Alle sæberester og rester fra håndvasken laver Din forurening. Det indeholder både natronlud, glycerin og olie.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis