Effekt af sand i dybden langs fundament

Hej :)

Jeg er ved at fjerne fliser (eller rettere mursten lagt på jorden) fra min gårdhave for at få græsplæne i stedet. Samtidig fjerner jeg en vinplante og nogle andre planter, der har vokset ved og op ad murene.

Under de sten, jeg fjerner fra jorden, er lagt et ca. 5-10 cm. tykt lag sand — nok for at forhindre vækster i at gro mellem stenene. Dette lag sand skal jeg jo gøre noget ved, da jeg naturligvis ikke kan plante græs i det. Da jeg alligevel skal have gravet længere ned for at kultivere den stampede jord, der ligger under sandet, havde jeg tænkt bare at grave en 50-75 cm ned, og så simpelthen lægge sandet nederst, og fylde jorden tilbage ovenover, for til sidst at smide kompostjord fra kommunen og så græsfrø til foråret.

Allerede her har jeg mit første spørgsmål, for hvis jeg nu på den måde har "lommer" af sand under jorden, kan de så "opsamle" vand og skabe problemer omkring min kælder, hvis det fryser? Jeg tænker på, at sand — hvis vandet i det ikke kan optages af jorden omkring og under i tilfælde af rigtig meget nedbør — så vidt jeg forstår kan indeholde mere vand, da partiklerne er større. Dermed vil en kubikmeter sand med vand vel potentielt udvide sig mere end en kubikmeter jord med vand vil? Eller er det i virkeligheden en fordel, fordi sand bedre kan "bevæge" sig end jord, og dermed måske bedre kan tolerere frost?

Det andet spørgsmål handler også om sand og fundament, for nu da jeg har fjernet nogle af planterne — specielt vinplanten — kan jeg jo ikke undgå at lægge mærke til hvor begejstrede de planter er for at lade deres rødder kærtegne fugerne mellem mine mursten i fundamenten, og lede efter sprækker alle vegne. Så bliver jeg jo helt nervøs, for jeg forestiller mig jo så straks at en plantes rødder kan finde vej og gøre skade på fundamentet.

Så tænkte jeg, at jeg jo kunne deponere noget af sandet helt op langs fundamentet, gerne med en plantedug mellem mursten og sand. Helt konkret tænkte jeg f.eks. at grave en meter ned i 30 cm. bredde, lægge plantedug mod fundamentet, fylde op med sand og slutte af med endnu noget plantedug og så grus øverst. Altså med den tanke, at planterødderne ikke har lyst til at bo i sand, fordi der ikke er noget næring. Men igen.... Sand er jo et velkomment sted for vand at søge hen, så vil resultatet her blive, at jeg skaber et lille badekar rundt om fundamentet? Det er jeg jo ikke interesseret i...

Hmmm... Beklager det er lidt diffuse spørgsmål, men jeg er ikke så velbevandret i det her hushalløj :)

På forhånd tak!
Hej :) Jeg er ved at fjerne fliser (eller rettere... Vis hele indlægget
12 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Nej, den dér er universalmørtel - det var den, jeg nævnte ser ud til at være blevet brugt, og som ham mureren anbefalede, men som jeg ikke kan lide, fordi den er så hård og tydeligvis ikke er samme type. Den, jeg snakker om, hedder opmuringsmørtel. Den er primært på kalk, og er mere porøs, og så har den lidt grovere sand i sig. Den kan jeg bedre lide. Men jeg bruger gerne en helt tredje, hvis der er en bedre en, men jeg bruger ikke universalmørtel, bare rolig 😊
Indholdet i mørtlen står på posen. Den jeg viste består af 50 dele kalk, 50 dele cement og 700 dele sand. I dit tilfælde får du et bedre resultat, eksempelvis denne:
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også