Ventilation - badeværelse

Jeg bor i en ældre etageejendom. Har et lille badeværelse ca. 3-4 kvm uden vinduer.
Der er en lille hul i loftet (udluftningsskanal formoder jeg det hedder) hvor der er naturlig ventilation, dvs. der er gennemtræk fra kanalen til udluftning.
Jeg formoder ikke man må sætte en ventilator til denne?
Hvordan sikrer man så ventilation på sit badeværelse? Lige nu har jeg bare en affugter fra Matas stående.. kunne det være en ide at købe en elektronisk affugter?
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
ER det din egen kanal er det ok med ventilator -er den fælles vil du danne overtryk i denne og derved blæse din fugtige luft ind i andres lejligheder.

 

Tal med ejer/andelsforeningen. Nogle steder er ventilationen renoveret så der kan opsættes mekanisk ventilation. Det var tilfældet med min datters andelslejlighed med fælles ventilationsskakt.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Fandt noget materiale og der kan ikke tilfsluttes ventilation
"
Ejendommen har kanaler til naturlig ventilation i køkkener og badeværelser, der afsluttes i udluftningshætter i tagfladen. Det er uhensigtsmæssigt at der tilsluttes ventilatorer til disse kanaler. Kanalerne er beregnet til at der er undertryk i dem, som følge af sug fra hætterne, og er derfor ikke nødvendigvis tætte.
Tilslutning af ventilatorer kan presse luft ud til de øvrige lejligheder, hvilket blandt andet kan give lugtgener. Jo kraftigere ventilatorer jo større problem
"
M_M skrev den 07-10-2021 19:36:34

Den er fælles ja.. så hvordan får jeg ventileret mit badeværelse? :)

 Ventilation ud gennem ydermur..


 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

Annonce
lyhne1 skrev den 07-10-2021 21:00:37

 Ventilation ud gennem ydermur..

 Så skal den igennem gang og køkken, det er nok for dyr en løsning til så lille en lejlighed tænker jeg :)

De "naturlig ventilations kanaler" er din ventilation af badeværelset.
At det så er MEGET langsomt til at lave et tyrkisk dampbad om til et tørt lokale er en anden sag, og du må lære at lukke døren til WC før, under og efter du er i bad, til rummet er tørret op.

Eneste alternativ er at sætte en affugter op og sutte en masse strøm, eller at få lavet mekanisk ventilation på taget, i fællesskab i ejerforeningen, til at forbedre inde-klimaet i våd-rummene.

Den type udluftning stammer fra dengang bygningerne var meget utætte, og der kom en hel del mere naturlig ventilation på den måde, end der gør nu til dags, hvor bygningerne er blevet efterisoleret og har fået mere tætte vinduer og døre.

 

Steensen skrev den 07-10-2021 21:57:05

De "naturlig ventilations kanaler" er din ventilation af badeværelset.
At det så er MEGET langsomt til at lave et tyrkisk dampbad om til et tørt lokale er en anden sag, og du må lære at lukke døren til WC før, under og efter du er i bad, til rummet er tørret op.

 Tak for svar, men mener du ikke åbne døren til WS før, under og efter bad?
Eller har jeg gjort det forkert alt den her tid.. jeg åbner altid døren efter bad så der kan komme 'frisk' luft ind :)

Jeg mener at lukke døren, for at holde fugten ude på badeværelset, og så med den begrænsede ventilation der er under døren, ind til badeværelset, får "presset" fugten ud gennem den naturlige ventilations kanal.

Åbner du døren til lejligheden, fordeler du alt fugten fra badeværelset og dit "damp bad" i hele lejligheden, og så skal der ekstra ventileres i hele lejligheden i stedet for. Det er en mulighed at gøre det på dén måde, men så skal du have kraftig gennemtræk i hele lejligheden i 10-15 minutter efter du har badet, hvor du med lukket dør "ikke skal tænke mere på det" andet end at holde døren lukket.

 

Steensen har ret m.h.t den lukkede dør. Det var også anbefalingen i min datters andelslejlighed selv med mekanisk ventilation og det virker.

Det skal også understreges, at ventilationssprækken under døren er stærkt medvirkende til at setuppet fungerer.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis