Stikkontakt i fodpanel? Er der en elektriker til stede?

Jeg har renoveret hus og har valgt at placere nogle nye udtag i fodpanelerne. De består af 1 stk. Fuga 2 1/2 modul underlag og 1 stk. Fuga 1 modul underlag. Nederst bliver der blinddæksel, for at overholde kravet om 5 cm afstand til gulv og øverst bliver der to stikkontakter.
Min lokale elektriker mener dog ikke det er tilladt at have træ på siderne af underlagene men min kammerats elektriker mener godt at det er tilladt.

Er der en her der ved hvorvidt jeg kan lave installation sådeles?

På forhånd tak.

/Gordon

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
15 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det, du har lavet, går ikke. Du skal bruge et panelunderlag, som du lavet plads til ved at skære et stykke fodpanel væk med f.eks. en egnet sav. Panelstikkontakt
Det viste underlag er beregnet til at være omsluttet af træ.

fase
S. Fabrin skrev den 07-10-2021 08:16:20

Det, du har lavet, går ikke. Du skal bruge et panelunderlag, som du lavet plads til ved at skære et stykke fodpanel væk med f.eks. en egnet sav. Panelstikkontakt
Det viste underlag er beregnet til at være omsluttet af træ.

Tak for hurtigt svar men hvad gør dette panelunderlag lovligt kontra det jeg har sat op. De ligner jo hinanden.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
mfrost skrev den 07-10-2021 08:27:32

det Fabrin selvfølgelig mener er at de IKKE er beregnet til at være omsluttet af træ :-)

 Jeg mener at panelunderlaget er beregnet til at være omsluttet af træ og de tre underlag på billedet er beregnede til at være monteret på muren uden at være omsluttet af noget som helst. I øvrigt viser billedet med al ønskelig tydelighed en gør det selv installation.

Panelunderlaget er godkendt til at være omsluttet af træ.

fase
mfrost skrev den 07-10-2021 08:27:32

det Fabrin selvfølgelig mener er at de IKKE er beregnet til at være omsluttet af træ :-)

 Nej, han mener at det panelunderlag han linker til er beregnet til at være omsluttet af træ.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Annonce
S. Fabrin skrev den 07-10-2021 08:34:01

 Jeg mener at panelunderlaget er beregnet til at være omsluttet af træ og de tre underlag på billedet er beregnede til at være monteret på muren uden at være omsluttet af noget som helst. I øvrigt viser billedet med al ønskelig tydelighed en gør det selv installation.

Panelunderlaget er godkendt til at være omsluttet af træ.

 Er enig i at det måske ikke æstetisk er i top, men vil ikke mene det er ulovligt. er der noget iht. Installationsbekendtgørelsen jeg ikke er bekendt med?. Jeg kan ikke se noget sikkerhedsmæssigt risikabelt i den installation. hvorfor må man ikke have et stykke træ på hver side af et fuga underlag? den kunne ligeså godt side op af en gerigt ved en dør, klods op af radiatoren/kondenseren på et køleskab eller pakket ind bag bunker af jakker under en knagerække.

Nu er jeg ikke elektriker men LK skriver selv ret klart at de underlag ikke må forsænkes (se tekniske data på https://www.lk.dk/produkter?iid=503D5615).

Som jeg har forstået det er det et krav at den autoriserede installatør selv tager det fulde ansvar for installationen hvis materiel anvendes udenfor fabrikantens angivelser (og jeg vil så tro at installatøren skal have en eller anden begrundelse for hvorfor man kan undlade at følge angivelserne).

Her er ingen installatør der tager ansvar og slet ingen begrundelse og alene derfor er det vel ikke lovligt. 

Ask
 Er enig i at det måske ikke æstetisk er i top, men vil ikke mene det er ulovligt. er der noget iht. Installationsbekendtgørelsen jeg ikke er bekendt med?. Jeg kan ikke se noget sikkerhedsmæssigt risikabelt i den installation. hvorfor må man ikke have et stykke træ på hver side af et fuga underlag? den kunne ligeså godt side op af en gerigt ved en dør, klods op af radiatoren/kondenseren på et køleskab eller pakket ind bag bunker af jakker under en knagerække.
LK skriver, at underlaget ikke må indfældes.  Materiellet skal i følge regulativet monteres efter fabrikantens anvisninger.
Det betyder ikke, at det er forbudt at placere underlaget bag køleskabet, bag en stabel jakker. og hvad man ellers kan finde på at skjule stikkontakten bag. Men underlaget skal anbringes min. 50 mm over færdigt gulv. 

fase
S. Fabrin skrev den 07-10-2021 13:16:40

 Er enig i at det måske ikke æstetisk er i top, men vil ikke mene det er ulovligt. er der noget iht. Installationsbekendtgørelsen jeg ikke er bekendt med?. Jeg kan ikke se noget sikkerhedsmæssigt risikabelt i den installation. hvorfor må man ikke have et stykke træ på hver side af et fuga underlag? den kunne ligeså godt side op af en gerigt ved en dør, klods op af radiatoren/kondenseren på et køleskab eller pakket ind bag bunker af jakker under en knagerække.
LK skriver, at underlaget ikke må indfældes.  Materiellet skal i følge regulativet monteres efter fabrikantens anvisninger.
Det betyder ikke, at det er forbudt at placere underlaget bag køleskabet, bag en stabel jakker. og hvad man ellers kan finde på at skjule stikkontakten bag. Men underlaget skal anbringes min. 50 mm over færdigt gulv. 

 Ja jeg kan godt efter at have læst linket længere oppe på produktet se at LK ret klar afviser at man må montere det indfældet…. Så spørge må ha gang i det korrekte panelunderlag :)

Fat i en panel dåse som tidligere linket til, eller også skal du helt skifte angrebs model, og få en indmurings dåse sat i, og så lave en "normal" front, men med de 50mm over gulvet som minimum.

 

Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis