Stikkontakt i fodpanel? Er der en elektriker til stede?

Jeg har renoveret hus og har valgt at placere nogle nye udtag i fodpanelerne. De består af 1 stk. Fuga 2 1/2 modul underlag og 1 stk. Fuga 1 modul underlag. Nederst bliver der blinddæksel, for at overholde kravet om 5 cm afstand til gulv og øverst bliver der to stikkontakter.
Min lokale elektriker mener dog ikke det er tilladt at have træ på siderne af underlagene men min kammerats elektriker mener godt at det er tilladt.

Er der en her der ved hvorvidt jeg kan lave installation sådeles?

På forhånd tak.

/Gordon

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Jeg har renoveret hus og har valgt at placere... Vis hele indlægget
15 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hvor har I fra at stikkontakter skal være 5cm over færdigt gulv - producentens foreskrifter iht. gængs panel/underlags-materiel, eller?
Stikkontakter i gulv er vel næppe omfattet af sådan et krav😅
Hvis det er et krav som en del af lovgivning/DS så peg mig gerne i retning🙈 Jeg erindrer ikke at være stødt på det.

Det har i mange år været et lovkrav, at stikkontakter skulle anbringes min. 50 mm over gul med mindre der var tale om særlige stikkontakter beregnet til anbringelse i gulv.
Jeg går ud fra, at du er særdeles velbevandret i reglerne for installationers udførelse, så det burde være en smal sag for dig at modbevise reglen om placeringen af stikkontakter i en højde af min. 50 mm over færdig gulv.

fase
Tænker det er dig som kommer med postulatet, og derved underbyggelsen, ellers kan jeg jo nemt gendrive din påstand ved at argumentere for det modsatte  
Jeg er næppe halvt så velbevandret som du er, forestiller mig du har en del år på mig
Lyder dog som om du ikke ved hvor kravet skulle komme fra, det er i hvert fald ikke bek1082.
Der er nævnt lidt i DS ifm. brandfare, men u-brandbare gulve er jo ikke ligefrem umuligt.
Det er ganske rigtigt nævnt i SB under 27.3.2.
Det har ikke noget med brandfare at gøre, men er en meget gammel regel af hensyn til beskyttelse m.m.
Til Trådstarter: Bortset fra at det lidt bøvet ud, så ville jeg beholde som det er, Alternativ fjerne det nederste underlag og sætte et stykke plade over kabler der kommer op. Så er de beskyttede og der er ikke noget i vejen for den installation. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Piskeris, du påstår at der ikke er lovgrundlag for min anvisning om min. højde over gulv. Se i stærkstrømsregulativet. i øvrigt giver den viste installationsmåde i højeste grad indtryk af en ganske  uprofessionel installation.

fase
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis