Montage af Wavin koblingsdåse

Jeg skal til at montere koblingsdåser til vand i mit badeværelse. Modellen er Wavins "Tigris koblingsdåse type 2".
Mit spørgsmål er hvordan jeg får dem monteret i den rigtige dybde.
Væggen skal beklædes med 1x15 mm fibergips, så jeg har valgt pladevægstilbehør "type 1", der passer til 1-2 lag gips. Pladevægstilbehør type 1 består af 2 flanger der skrues sammen om hullet (Til forskel fra type 2, der består af 1 flange, et kort rør og en gummimanchet)

Koblingsdåsen skal tilsyneladende monteres ret præcist, så den bagerst flange ligger tæt mod bagsiden af vægbeklædningen. Der må være en smart måde at gøre det på. Der følger en montagevejledning  med dåsen. Den forklarer MEGET kortfattet hvordan røret sættes i dåsen og hvordan pladevægstilbehøret monteres. Det har jeg styr på. Men der står intet om hvordan dåsen fastgøres i væggen eller hvordan man tilpasser dybden.

Selve dåsen har skruehuller. Derudover er der et vandret og et lodret hul på det dobbeltbeslag der skal bruges ved de dåser som skal sidde i bruseren.

Billede af koblingsdåsen:

Billede af pladevægstilbehøret:
Billede af dobbeltbeslaget:
Mvh.
Palle Dam
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Dobbelt beslaget skal trykkes ned over messingdelen. og de 2 små hak skal være hvor skruerne sidder. De 2 aflange huller er for at få dobbelt beslaget fastgjort på din forskalling eller hvad du ellers har.
Den store ring på den bagerste del af pladevægs tilbehøret skal gå imod bagsiden ag gipspladen. Så du må fastgøre dåsen det netop kommer til at passe. Måske skal der en tynd stykke træ på modstående vægplade.
Det kan jo måles ved at holde retskinne / lodstok hen over forskalling. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Hej
Er med på at tråden er et par år gammel snart, men måske der er nogen venligsindede der kan svare.
Mine dåser er monteret og pladevægstilbehør er skruet på, oven på 15 mm fermacell.
Når der er vådrumssikret, hvordan skal fliser så sættes hen over hullerne? Skal hullet i fliserne være lige så stort som pladevægstilbehøret, eller skal hullet i fliserne bare være lidt større end 1/2"?
Mvh. Morten 
Det ser ud som på billedet herunder.
Hullet i flisen skal være som messingdelen. Den skal kunne tages ud hvis der en dag skal skiftes et pexrør.

Selvbygger med stort S. 
Det giver mening... 👍🏼 Rosetterne vil jo også dække hullet.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis