MAX bordrundsav fra Jem og Fix, erfaringer

Hej herinde

Er på udkig efter en billig bordrundsav til sporadisk brug. Jeg er faldet over MAX saven fra Jem og Fix, som bl.a. tilbyder stor klinge til prisen.
Med min manglende erfaring, er min nuværende primære bekymring hvor godt parallelanslaget låser, da jeg er blevet fortalt at dette er en væsentlig faktor.

Andet man bør være opmærksom på ved de billige modeller?

På forhånd tak.
2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du får hvad du betaler for.
Parallelanslaget er akilleshælen på alle billige save, så du skal sikre dig at det sidder godt fast i begge ender og er parallelt med klingen (5 punkts snit test).
Det vinkelanslag der følger med er som regel ikke meget bevendt og har næsten altid nogle mm slup, hvilket betyder meget når der skal saves vinkler, men det kan løses ved at lave en slæde.
Mange af de billige save har desuden sparet ved at sætte en elendig klinge på som standard, men det er jo ret nemt at skifte til en god klinge, så du får nogle flotte snit. I den forbindelse er det vigtigt at vide hvad du skal skære i og hvordan. Der findes klinger til snit på langs af årer, til tværsnit og til plader. Dog kommer du hurtigt af med 2-400 kr for en klinge, hvilket jo er ret meget i forhold til en sav til en tudse  

Jeg købte en billig Harald sav, og endte med at bruge flere penge på opgraderinger end på selve saven...

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Ja, det gør man ofte.

I øjeblikket er det mere "snedkerarbejde", så jeg er mere optaget af præcision end størrelse. Jeg synes bare der mangler et udbud af eksempelvis de små fra Einhell med 200 og 210mm skiver uden stativ fra et anderkendt mærke. Einhells ligger i prisen ca. 650-900kr. Jeg savner en fra et mere anderkendt mærke i prisklassen 1300-1600kr. Alle fra Bosch, Metabo, Makita, Dewalt synes at starte i priser på omkring 3000kr.

Men de små fra Einhell, er de noget værd? Parallelanslaget kan spændes i begge sider på nogle af dem. Men det er måske også det de kan.

Jeg planlægger at købe ny klinge med mange tænder, dog uden at springe banken i første omgang.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis