Lave hul i granitbordplade mindre

Hej
Jeg har med stort held tidligere trukket på den samlede erfaring herinde, så nu håber jeg at gentage successen.

Jeg har et cirka 20 år gammelt køkken med 28-30mm (svinger lidt) granitbordplade. Jeg skal have udskiftet den gamle elektriske kogeplade (den virker ikke ordentligt mere) med en fancy induktionsmodel, men det kniber lidt med målene. Det hul der er lavet i bordpladen er 560 mm i bredden og 500mm i dybden. Jeg har derudover regnet mig frem til at ny kogeplade max må have indbygningshøjde på 46mm. Det giver mig desværre ingen gode muligheder. Havde hullet i bordpladen bare været 490mm i dybden, så havde der været masser af valgmuligheder.

Mit spørgsmål er derfor om I har ideer til hvordan jeg kan formindske det eksisterende hul i bordpladen. Der er jo hensyn til varme, samt at jeg nødig vil risikere at ødelægge bordpladen. Køkkenet skal gerne holde mindst 20 år endnu.

Vedlagt er et billede.

På forhånd tak :)
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Den er svær. Jeg har aldrig hørt om midler der får granit til at krympe eller udvide sig.   

Ved nærlæsning er det vel ikke hullet der er problemet, men bordpladens tykkelse og så der det vel pladsen mellem kogepladen og indbygningsovnen der er udfordringen.
Hvad med denne her model fra ikea?
https://www.ikea.com/dk/da/p/matmaessig-induktionskogeplade-ikea-300-sort-10467093/

Den passer vel bortset fra den 1 cm. flangen (Hedder det ikke det) på pladen er jo 1,5 cm så den burde vel kunne dække den ene cm der ikke passer. Alternativt kunne man måske lime et stykke metal eller andet på hvis man gerne ville have mere understøtning i kanten, men jeg ved ikke helt hvor vigtig det er.
Tak for jeres hurtige svar. Jeg tror desværre heller ikke man kan få granit til hverken at krympe eller udvide sig. Øv øv. Det er derfor også meget svært at ændre bordpladens tykkelse, så tænker kun man realistisk kan forsøge at arbejde med dybden på det udskårne hul. Det er jo kun én cm vi snakker om det er for stort.

Ikea kogepladen er 490mm i dybden præcis som jeg også skriver. Hvis bare hullet i pladen var 490mm, så er der mange muligheder. Dog ikke den fra ikea du har fundet, for indbygningshøjden på den er 49mm, og jeg har desværre kun 46mm at give. Jeg kan sagtens finde induktionsplader som passer i højden og bredden, de er bare alle beregnet til en indbygningsdybde på 490mm og ikke 500mm som jeg har.

Mit udgangspunkt er derfor at jeg må prøve om jeg kan formindske dybden af hullet med en 1cm. Jeg aner bare ikke hvordan :)
interesse skrev den 05-10-2021 22:27:23

Tak for jeres hurtige svar. Jeg tror desværre heller ikke man kan få granit til hverken at krympe eller udvide sig. Øv øv. Det er derfor også meget svært at ændre bordpladens tykkelse, så tænker kun man realistisk kan forsøge at arbejde med dybden på det udskårne hul. Det er jo kun én cm vi snakker om det er for stort.

Ikea kogepladen er 490mm i dybden præcis som jeg også skriver. Hvis bare hullet i pladen var 490mm, så er der mange muligheder. Dog ikke den fra ikea du har fundet, for indbygningshøjden på den er 49mm, og jeg har desværre kun 46mm at give. Jeg kan sagtens finde induktionsplader som passer i højden og bredden, de er bare alle beregnet til en indbygningsdybde på 490mm og ikke 500mm som jeg har.

Mit udgangspunkt er derfor at jeg må prøve om jeg kan formindske dybden af hullet med en 1cm. Jeg aner bare ikke hvordan :)

Ja IKEA pladen er beregnet til et hul på 490. Men selve overfladen er 30 mm større dybere. Altså halvanden cm til hver ende, den vil altså dække over det hul du har i din granitplade. Man kunne godt lime en cm på i den ene side for ekstra understøttelse og det ville man så ikke kunne se når induktionspladen er monteret.

Med hensyn til indbygningshøjden så er den totale højde på modellen der fra IKEA jo 49 mm, men den del der skal ned i hullet er kun 45 mm som du kan regne dig frem tid ud fra tegningen.

Ja, en kogeplade kan sagtens dække over hullet, men spørgsmålet er om det går. Så er den jo ikke monteret efter de angivne forskrifter (måske den glider rundt). Jeg er ikke så bekymret, men vil da foretrække at montere den som det specificeres. Du foreslår at man kan lime en cm på i den ene side for ekstra understøttelse, og det lyder som en god ide. Har du måske et forslag til hvad man kunne lime på?

Tak for opklaring ifht. indbygningsdybden. Jeg havde overset at ikea angiver højden af produkt og så skal man selv regne indbygningshøjden ud. Det får mig til at spekulere på om jeg måske har læst andre tegninger forkert. Kan du hjælpe med at opklare om B på billede (https://media3.bosch-home.com/Line_Drawings/900x506/MCZ_02117144_1510905_ET611HE17E_da-DK.webp)  angiver indbygningshøjde eller produkthøjde. Jeg har nemlig tænkt at det er indbygningshøjde. Hvis det ikke er indbygningshøjde, så er tegningen jo næsten ubrugelig, da man i så fald ikke kan regne den ud.

Annonce
interesse skrev den 05-10-2021 23:08:07

Ja, en kogeplade kan sagtens dække over hullet, men spørgsmålet er om det går. Så er den jo ikke monteret efter de angivne forskrifter (måske den glider rundt). Jeg er ikke så bekymret, men vil da foretrække at montere den som det specificeres. Du foreslår at man kan lime en cm på i den ene side for ekstra understøttelse, og det lyder som en god ide. Har du måske et forslag til hvad man kunne lime på?

Tak for opklaring ifht. indbygningsdybden. Jeg havde overset at ikea angiver højden af produkt og så skal man selv regne indbygningshøjden ud. Det får mig til at spekulere på om jeg måske har læst andre tegninger forkert. Kan du hjælpe med at opklare om B på billede (https://media3.bosch-home.com/Line_Drawings/900x506/MCZ_02117144_1510905_ET611HE17E_da-DK.webp)  angiver indbygningshøjde eller produkthøjde. Jeg har nemlig tænkt at det er indbygningshøjde. Hvis det ikke er indbygningshøjde, så er tegningen jo næsten ubrugelig, da man i så fald ikke kan regne den ud.

Jeg er ret sikker på det er indbygningsdybden. Med hensyn til at lime noget på tænker jeg egentlig sagtens det bare kunne være en træliste -  Induktionsplader kan jo sagtens sidde i træbordplader så tænker ikke det er brandfarligt, men bare skal holde induktionspladen fast. Så er man i hvert fald sikker på at den ikke glider rundt. Men der burde være beslag på undersiden til at spænde induktionspladen fast til bordpladen.

Ellers kan du lægge en siliconestreg rundt i kanten på overside granit. Det bliver ikke varmt. Det er jo indution.
Hej.
Kan du forklare mig hvorfor indbygningshøjden er et problem? Nu har jeg gasblus men den fylder noget mere en bordpladens tykkelse. Ergo toppladen af køkkenelementet skæres til så der er plads til gas pladen.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Tak for de gode bud. Jeg er kommet frem til at det bedste er at lime en træliste på 1 cm på, så jeg får en åbning som er moderne standardmål. Så kan jeg finde masser af induktionsplader som passer perfekt, både på bredde, dybde og højde.

Til Kovas, så er min udfordring med indbygningshøjden minimalt. Jeg ville gerne have mere plads, men da jeg har indbygningsovn under, er der ikke mere plads at give af. Det er ikke noget problem, for jeg kan som sagt godt finde induktionsplader som passer hvis jeg blot limer en træliste på. Jeg ville dog nok ikke kunne få plads til gasblus eller løsning med indbygget emhætte.

Tak til alle :)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis