Gulvtæppe lim Asbest?

Hejsa. Jeg har fjernet et weston væg til væg tæppe fra mit rækkehus årgang 1979. Det sad klistret på umiddelbart.  Nu bagefter tænker jeg meget på om der kan have været brugt asbest lim/klæber under gulvtæpper. ? Synes ikke jeg kan Google mig til det. Er i tvivl om årgangen på tæppet.  Nogen der ved noget. ?
Christian 
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg har aldrig i mit liv hørt "asbestklæber" til tæpper. Hvad har du røget?

Hov hov. Man hører alt muligt med at man skal passe på det lort.  Når det kunne bruges til tæppefliser hvorfor så ikke tæpper.?  Det er mit første huskøb. Vi kan jo ikke alle være lige så kloge som dig. Vorherre bevares en sætning du slutter med.
Velkommen til LDS, Christian

En del af grund-principperne for LDS erat der ikke er “dumme spørgsmål” og at vi holder en god tone

Bent Andersen, du skal måske lige genopfriske ordensreglerne, for den kommentar er over stregen. Alle er velkomne og især som ny husejer har man masser af spørgsmål. Og LDS skal være stedet hvor man tør spørge.


Mvh. AllanE
Det er ikke helt ude i "hampen"  

Der kan indtil 1980 (plus/minus) være asbest (og PCB) i vinyl og den klæber man brugte til vinyl- og linoleumsgulve, samt i nogle særlige støbte betongulve (magnesitgulve) - men altså ikke i tæppelim.  

du kan for en 7-800 kroner få foretaget en asbest prøve, hvis du vil være helt sikker. Men altså - jeg har aldrig hørt om at tæppelim skulle være et problem. 

Mvh Troels
Bent Andersen skrev den 05-10-2021 12:18:12

Jeg har aldrig i mit liv hørt "asbestklæber" til tæpper. Hvad har du røget?

Jeg  har heller aldrig oplevet, at der er asbest i lim til tæpper, hvad skulle det lave der, så du kan være ganske rolig, der er ikke asbest i limen. Den sidste kommentar, skal måske forstås som om skrækken for asbest er, skal vi sige noget overdrevet. Jeg burde, ifølge de asbestforskrækkede, være afgået ved døden for længe siden.

Bent i dag skal det ikke meget til at føle sig krænket.
Til trådstarter prøv at se tonen på fjæsbogen. Der sidder nogle tastaturkrigere, som, fordi de ikke sidder over for den de  skriver til, tillader sig at bruge et sprog, som vi ikke bør bruge på der siden. Normalt er sproget her på siden sobert, selvom der forekommer svar som "det var ikke det vi spurgte om" selv om svarene er givet i bedste mening og med alternativer til den skitserede løsning.

fase
Annonce
Jeg beklager bemærkningen, den var over stregen. Den hidrørte ganske enkelt fra den asbesthysteri der stadig spøger. Folk der er blevet syge af asbest er det jo ikke fordi de har et gammelt eternittag, men fordi de har arbejdet et halvt liv i en asbestmine eller -værk.

Jeg siger mange tak for svarene.  

Til Bent. Det går sgu nok. Jeg er normalt ikke nærtagende,  men det har været en lortedag. Jeg forstår godt indestængte frustrationer. 
 
God dag og aften til jer alle. 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis