Nedrivning af skorsten og pejs

Hej alle,

Jeg har en skorsten på vores 70'er hus jeg gerne vil have fjernet. Den går gennem taget til en muret pejs på 1. salen. Indtil fornylig ville jeg egentligt bare have pudset den for at forhindre afskalning, men en bekendt har overbevist mig om at det ikke er særligt svært at fjerne den helt. Og så vil det give en del mere plads i rummet hvor pejsen står. Jeg har en bunke tagsten fra en udbygning på huset som jeg vil bruge til at lukke hullet med.

Det store spørgsmål er så hvor risikabelt er det for selve huset? Min antagelse er at der ikke er noget bærende i hverken skorsten eller pejs og at det hele bare står oven på den bærende væg. Men kan jeg være sikker på det?

Mvh.
Martin
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hverken skorsten eller pejs er bærende konstruktioner.

fase
Lav en slidse af brædder og læg på taget ned i en trailer eller anhænger. Op på rygningen og tag en sten af gangen. Når piben er under tagryg, kan resten tages indefra. Advarsel! Der ryger en del stumper og mørtel ind i skorstenen under nedtagningen. Det må du bære ned i spande. Det kan godt være ret meget.
Hvis din pejs er åben, er det en rigtig god ide at dække den til. Husk at aflevere stenene til deponi, ikke som murbrokker. 

Mvh Troels
Tusind tak for de gode råd, dem tager jeg med når jeg går i gang :D. Og det bliver så fedt at slippe for den grimme klods!

Og ja stenene ryger i deponi på genbrugspladsen.
Annonce
Husk du skal have frameldt skorstenen ved skorstensfejeren også.

 

Velkommen på lds. 
Og fjern møbler og afdæk meget tæt til andre rum. Jeg ved det Det sviner rigtig meget. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
PS: pas på når du begynder på piben! Den kan sagtens være brændt itu. Jeg sad for 40 år siden overskrævs med en pibe, der gik fra hinanden, da jeg slog lidt på den. Stenene var indvendigt brændt halv igennem. Det var en laaang lørdag.
Jeg ved det er et stykke tid siden, men skorstenen kom ned og tak for alle rådene - jeg fik fjernet skorstenen og pejsen, men havde ikke i min vildeste fantasi forstillet mig at der gik så mange mursten til en gammel 70'er pejs/skorsten - ca. 200 ture op og ned ad trappen med en murespand i hver hånd med ca 10-15 kg mursten i hver spand (ja jeg vejede dem).

Som ev elmand skrev så svinede det ad h til så jeg lavede et 'rum' omkring pejsen med afdækningsplastik og havde sprayflasker med vand klar når jeg brugte vinkelsliber.

Som Frisk skrev så var skorstenen noget ustabili og der var faktisk ikke jernarmering i den, så den bevægede sig mere end jeg brød mig om da jeg begyndte at bryde den ned - så det blev gjort meget forsigtigt med hammer, mejsel og vinkelsliber.

Hilsen 
Martin
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis