Anti rust køler

Hej
Køleren på min traktor er en smule utæt. Indholdet i den er en gul væske som ikke er ufryselig. Sikkert noget gammelt kølervæske.
Tænker at tømme den når det er frostperiode. Vil ikke fylde det dyre kølervæske på, når det bare står og drypper ud og spritten fordamper. Vil i stedet fylde vand på udenfor frostperioden fyldt med anti rust middel.
Men hvilket anti rust middel kan anbefales og som er i den billige ende?

12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Tag køleren af og skyl den igennem, så al bundfald kommer ud. monter og fyld rent vand på. med gennemvarm motor, hælder kølertætningsvæske i. Følg brugsanvisningen.
din køler bliver ikke ny igen, men tæt. Efterfyld med frostvæske.
https://www.google.dk/aclk?sa=l&ai=DChcSEwjUzaiokbHzAhVk_HcKHSZrCyMYABAEGgJlZg&sig=AOD64_0qtGgaoeCxR5mPeujAooXlnC_Tlg&adurl&ctype=5&ved=2ahUKEwjMrJuokbHzAhWMmKQKHekhA9cQwg96BAgBEEA
Tager den først af den dag jeg vil lodde den og har indkøbt nye kølerslanger, og det bliver ikke før efter den kommende vinter.

forhåbentligt er der ikke sprit i kølervæske - hvilket vil sænke kogepunktet.

Hvis det kun er få gange du skal have vand på køleren inden reparation, er det ikke nødvendigt med tilsætninger til vandet.

Søren O
Du er stadig ikke frostsikker. Motorblokken i ndeholder vand. Ligesådan står dr vand i slanger. 
Annonce
Der er en aftapningshane på motorblokken.

Axell skrev den 05-10-2021 15:21:56

Der er en aftapningshane på motorblokken.
Med den kan du ikke tømme systemet ordentligt, selv om der dog vil blive mere plads til vandets udvidelse ved frysning.
Jeg ville nok ofre de 2-3 liter frostvæske inden vandet tappes af. Du får også mindre tæring med frostvæske blandet op i vandet.

Med venlig hilsen
ktm

Det hjælper ikke at hælder kølervæske på hvis det alligevel løber ud af den utætte køler, og miljøet er ikke ligefrem begejstret. Hvis du åbner bundhanen til aftap på motoren sker der ingen frostsprængning.

Søren O
Nej, jeg kan nok ikke få det hele ud. Men bedre end ingenting. Manualen siger den skal åbnes og vandet tappes ved længere tids opbevaring.

Om hanen på motorblokken er en bundhane, ved jeg ikke. Den sidder på siden oppe omkring cylindrene. Måske i bunden af det interne rørsystem. Mon ikke det også kan hjælpe at aktivere pumpen lidt.

Samler naturligvis væsken i en skål under køler og genbruger.

Ved ikke hvad det er for 2-3 liter frostvæske der menes. Er det i koncentreret form?

Axell skrev den 05-10-2021 19:10:12

Nej, jeg kan nok ikke få det hele ud. Men bedre end ingenting. Manualen siger den skal åbnes og vandet tappes ved længere tids opbevaring.

Om hanen på motorblokken er en bundhane, ved jeg ikke. Den sidder på siden oppe omkring cylindrene. Måske i bunden af det interne rørsystem. Mon ikke det også kan hjælpe at aktivere pumpen lidt.

Samler naturligvis væsken i en skål under køler og genbruger.

Ved ikke hvad det er for 2-3 liter frostvæske der menes. Er det i koncentreret form?
Ja.

Med venlig hilsen
ktm

Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis