Sikring af gamle bakelit-lyskontakter på træ?

Hejsa,

Vi bor i et gammelt hus hvor der sidder enkelte bakelit-lyskontakter rundt omkring. (De ser sådan ud: https://frou-frou.dk/shop/afbryder-bakelit-51292p.html)

Vi synes det er synd og skam at smide de gamle kontakter ud, men samtidig er vi også lidt bekymrede over brandsikkerheden, da de er monteret i trækasser. -- De trækker kun lidt lys, som jo er LED. Dvs. ikke ret mange watt.

Findes der en sikringsmembran i plast, som man kan sætte ind i trærammen? ...eller skal vi bare satse på at de kan sidde der 100 år mere uden problemer?
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du kan ganske roligt beholde dine afbrydere monterede på træunderlag, der er intet brandfarligt ved det. 

fase
Tænk på hvor mange år de har siddet der, og før i tiden var der jo langt større watt forbrug, da glødelamper trak lidt mere på måleren   
Du bør ikke være nervøs, og vil du gå med livrem og seler, kan du skrue kontakten ud af væggen/træunderlaget og støvsuge det, samt sikre at ledningerne er gode, og at de sidder godt skruet fast i afbryderen.  

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Hvis installationen er gammel nok, fra begyndelsen af 60erne, skal du ikke røre ved afbryderne, fordi der måske er vulkaniserede ledninger inde bagved, hvis isolering kan være blevet skør. Det er utroligt sjældent, at der forekommer støv i underlagene.

fase
Alm. plast er vist ligeså brændbart som træ.

Men hvis ellers ledningerne sidder korrekt og godt fast -  og ikke noget med med at blande forskellige kvadrater eller fleksible ledninger sammen - burde der ikke være nogen problemer - jeg har dog en gang efter omhyggeligt at have rengjort og pudset en bakelit kontakt, oplevet at få lidt sitren i fingrene, når jeg rørte den - og jeg syntes ellers jeg havde tørret den grundigt - så de kan åbenbart ret nemt trække lidt krybestrøm og jeg måtte på den igen og gøre det endnu mere grundigt.
De gamle kontakter trækker ikke nemmere krybestrøm end de nye. 

fase
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis