Valg af rawplugs til gipsloft

Hej
Vi skal igang med at have hængt lamper op i vores hus som vi overtog i 2019. Huset er fra 2011 og har gips loft.
Jeg kan læse i papirene for huset, som jeg har fået af den forige ejer, at der er brugt 2 x 13 mm gips plader. Men jeg kan ikke finde ud noget om afstanden i mellem pladerne.

Min plan er at hænge lamperne i et lampe ophæng som denne:
som har en 3,5 x 30mm skrue.

Men jeg har svært ved at finde en passende raw plugs til gips.
Er der har nogle forslag - jeg ved der findes mange muligheder når det kommer til gips, men hvad bør man konkret vælge?

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Dine gipsplader har formentlig ingen afstand i mellem sig, idet man typisk bruger de 2 for at få det helt ret.
Hvis dine lamper ikke vejer ret meget, kan de nok hænge direkte i skruen.
Men ellers er problemet jo, at normalt er det noget med at få en rawplugs som åbner sig på bagsiden af pladerne, men det kræver normalt, at man har plugs og skruer som passer sammen og som laver modtryk.
I dit tilfælde kunne jeg forestille mig, at det bedste kunne være selvskærende gipsskruer, hvor man først skruer den direkte i gipsen, hvorefter du skruer din fast i det indbyggede gevindhul, som er i gipsskruen.
Så derfor skal du være opmærksom på, at gevindtykkelse og størrelse nogenlunde passer med de skruer, som ellers følger med gipsskruerne.
Nogle som dem her:
Selvskærende gipsskruer

Kurt B. Andersen
Glem at hænge lampen direkte i skruen, men gipsdybler er lækre.
Jeg kan godt lide dem af metal, plastik er sikkert fint til mindre belastninger. Alt hvad der hænger fra loftet skal sidde godt fast i min optik.
Testede selv, skrue går nydeligt i . Kunne ikke finde nogen magen til mine i mindre end 100stk, men måske disse er en mulighed: https://www.jemogfix.dk/dybel-driva-4-5-x-35-metal-8-stk/5114/9033501/
Plejer bare at være en PH2 bit der passer i dyblen.
Ellers er der springfix, dem har jeg stor tillid til: https://www.jemogfix.dk/spring-fix/5114/9048647/
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Hej og tak for jeres svar
Den tungeste af lamperne veje 2 Kg.

Min bekymring i for hold til de selvskærende gipsskruer er at efterlader et stort hul når lampen engang skal ned?

Der ud over så er jeg lidt bekymret for om mit gips loft er tykt nok (2 x 13 mm i følge papirerne jeg har fundet for huset)

Mvh
Morten.
2 lag gips er premium udgaven af et loft, du kan sagtens finde budget-udgaver med 1 lag. Jeg er ikke stødt på nybyg med mere end 2 lag på hverken loft eller væg. Springfix efterlader et 10mm stort hul, spartler man ikke bare sådan nogle ud?  Ved ikke med de der metal gipsdybler, skruer dem sjældent ud igen  
Du kan Google de respektive bæreevner hvis du er i tvivl, fandt et katalog du kan lure lidt i: http://byggecenter.blob.core.windows.net/filer/Monteringsvejledninger/Monteringsvejledning%20-%20SPIT.pdf 
Tag dem som vejledende, bæreevnen for eks. en springfix fra forskellige producenter vil dog næppe variere væsentligt.
Bemærk i øvrigt, at de opgivne bæreevner ikke nødvendigvis er udtrækning i hængende tilstand. Kan lige så godt være som hvis monteret i væg, med et emne fastspændt. Ting der hænger i loft er altid den svageste befæstning. 
Jeg er måske bare lidt overforsigtig for mit fine nymalede glatte gipsloft  

Er entlig mest bekymret for at ødelægge dampspæret da huset har Genvex anlæg.

Tak for hjælpen :-)

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også