Teak skyr olien

Hej

Jeg er ved at sætte en skænk af fineret i teak i stand og det er i det store hele et vellykket projekt, bortset fra et par pletter, der lader til at sky olien (se foto). Når man kigger hen af fladen, er der ingen genskin i disse pletter. De er helt matte. Er der mon en, der kan fortælle mig, hvordan dette kan hænge sammen og om der er en “kur” for denne mathed? Jeg overvejer i skrivende stund en Edding tusch i teak-kulør.

--

Med venlig hilsen

Rasmus

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Teak som finer er ofte lakeret. Har du fået al lakken af?
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Som Rantzau er inde på, var teak af den type næsten altid lakeret. Som jeg ser billedet, har du ikke slebet skænken, inden du har givet den olie, og det fungerer normalt også udemærket, da det vil være et meget stort arbejde.
Men de pletter der er, ser for mig ud til at være fugtpletter, som så nok også har været der, inden du gav det olie.
Det vil sige, at lakken simpelthen har sluppet træet på grund af fugt på et tidspunkt, og nu bare ligger som en hinde hen over træet.
Det kan man ofte få lavet pænt ved forsigtig brug af en varmepistol (hvis ikke man har sådan en kan man evt. prøve med en hårtørrer). Hvis man bare er lidt forsigtig, er det ikke så svær en operation.
Man får simpelthen blødgjort lakken, så den falder ned og får kontakt med træet igen, hvorved det hvide skær forsvinder.
Jeg har på et tidspunkt lavet en lille video, hvor jeg demonstrerer, hvorledes man skal gøre.
Fjerne fugtpletter fra lakeret træ

Kurt B. Andersen
Så det du siger er, at de lyse pletter er den rå teak? Jeg har pudset med en korn 400 og fjernet en hulens masse kopmærker, brændemærker og skjolder. Har ikke haft modet til at gå dybere, da fineren næppe er særlig dyb.

--

Med venlig hilsen

Rasmus

kurta skrev den 03-10-2021 21:42:13

Som Rantzau er inde på, var teak af den type næsten altid lakeret. Som jeg ser billedet, har du ikke slebet skænken, inden du har givet den olie, og det fungerer normalt også udemærket, da det vil være et meget stort arbejde.
Men de pletter der er, ser for mig ud til at være fugtpletter, som så nok også har været der, inden du gav det olie.
Det vil sige, at lakken simpelthen har sluppet træet på grund af fugt på et tidspunkt, og nu bare ligger som en hinde hen over træet.
Det kan man ofte få lavet pænt ved forsigtig brug af en varmepistol (hvis ikke man har sådan en kan man evt. prøve med en hårtørrer). Hvis man bare er lidt forsigtig, er det ikke så svær en operation.
Man får simpelthen blødgjort lakken, så den falder ned og får kontakt med træet igen, hvorved det hvide skær forsvinder.
Jeg har på et tidspunkt lavet en lille video, hvor jeg demonstrerer, hvorledes man skal gøre.
Fjerne fugtpletter fra lakeret træ

Jeg har slebet med en korn 400 indtil alle skjolder og kopmærker var væk. Turde ikke gå dybere, men det giver fuldstændig mening, at det kan være lakeret. Mærkerne var der før olien. Det er de eneste, der overlevede min pudsning. Mon ikke, der skal gå lidt tid, før jeg udsætter lak med teakolie for noget varmt? 


--

Med venlig hilsen

Rasmus

Nej, det jeg siger er, at de lyse pletter er lak som har sluppet træet, således at der er luft mellem lak og træ.
Det passer også med, at pletterne har været der hele tiden.
Når man sliber med korn 400, så er det nærmest en polering af lakken man laver, man får ikke slebet lakken af.
Det vil jeg heller ikke råde dig til at gøre, da det vil være et kæmpe arbejde.
Så jeg er stadig overbevist om, at den metode jeg anbefaler vil kunne klare problemet (jeg har gjort det adskillige gange).
Det er muligt, at du lige skal vente lidt til olien er hærdet, men ellers ser jeg ingen problemer i det.

Kurt B. Andersen
Annonce
kurta skrev den 03-10-2021 22:08:18

Nej, det jeg siger er, at de lyse pletter er lak som har sluppet træet, således at der er luft mellem lak og træ.
Det passer også med, at pletterne har været der hele tiden.
Når man sliber med korn 400, så er det nærmest en polering af lakken man laver, man får ikke slebet lakken af.
Det vil jeg heller ikke råde dig til at gøre, da det vil være et kæmpe arbejde.
Så jeg er stadig overbevist om, at den metode jeg anbefaler vil kunne klare problemet (jeg har gjort det adskillige gange).
Det er muligt, at du lige skal vente lidt til olien er hærdet, men ellers ser jeg ingen problemer i det.

Tusind tak for tippet, Kurt. Jeg var lige ved at give op og acceptere pletterne, da jeg kom i tanke om det her forum. Jeg tager hårtørreren med i værkstedet i løbet af ugen : )


--

Med venlig hilsen

Rasmus

Du kan også lægge et frisk kaffefilter over pletten og stryge med spidsen af et lunkent strygejern på pletten
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis