Understøbning, nyt terrændæk med gulvvarme

Hej alle.
Efter lange overvejelser og megen studeren af andres projekter, er jeg nået frem til konklusionen - der skal understøbes for at kunne lægge nyt terrændæk med gulvvarme i min kælder.

Facts:
Murermestervilla 1931.
75kvm samlet kælderareal
Nuværende sokkelkant 10cm under terrændæk.
Sokkel er 38cm tyk
Jeg tager et rum af gangen - en meter af gangen!

Understøbning
Under soklen graver jeg 40cm ned og ca38cm i tykkelsen. Jeg graver 10cm dybere under soklen, end i selve rummet. Så er der lidt at støtte med, når jeg får gravet hele rummet ud.
Jeg støber og efterlader nogle cm mellemrum op til eksisterende sokkel. Efter en uge ligger jeg murpap og ekspanderende beton for at bremse fugt og slutte helt tæt.

Er det ikke vejen frem??

Nyt terrændæk med gulvvarme.
Jeg har forsøgt at tegne planen. Det lever muligvis ikke helt op til de nye krav..
100mm Flydebeton med gulvarme i.
150mm Jackon EPS S80
150mm Leca Coated
Jord
Men hvordan med radonspærre? Jeg kan ikke finde ud af, om det skal være en plastspærre som lægges mellem Jackon og flydebeton?

Helt generelt - er der mon noget jeg har overset?
På forhånd tak for alle indspark! Jeg planlægger at oprette mit slid som et projekt herinde - til inspiration og afskrækkelse af andre :)

Vh David

1 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du kan bruge det man kalder element beton på de øverste cm. . Det svinder ikke. Men det skal stoppes/presses godt ind du der er tale om 38 cm bredde. 
Det lag leca du planlægger har du ingen glæde af. Du bør bruge den eps med grafit hele vejen ned så er du tæt på at opfylde gældende normer. Leca isolerer meget dårligere end eps, og det er ikke mere kapilærbrydende.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis