Første opstart af gulvvarmeanlæg (Wavin AHC9000)

Hej LDS

Jeg har netop fået opsat pumpen, fordelerrør, styreenhed mv. på mit nye Wavin AHC9000, og har i den forbindelse et spørgsmål til rækkefølgen/metoden for at undgå en tørstart af anlægget.

Min plan er at fordele frem / retur fra gasfyret ned til ditto på Wavin-anlægget, og så sikre at vandtilførslen kan afbrydes via kuglehaner for en sikkerhedsskyld.

Men - hvordan startes sådan et anlæg op første gang?

1/ Skal der påfyldes vand via slangetilkoblingerne inden det tilkobles varmekilden, og skal det i så fald være på frem- eller returløbet? Jeg tænker at dette vil reducere luft i anlægget en hel del, hvis slangerne er fyldte, inden jeg kobler det til varmekilden.

2/ Hvis ja til pkt 1, skal jeg så blot åbne alle relevante ventiler på fordelerrøret, der hvor der skal være telestater, inden jeg selvfølgelig efterfølgende regulerer dem jf. tabellen der følger med.

3/ Jeg har gjort klar til 12 kredse, men skal kun bruge 3 indtil videre. Jeg antager her, at jeg lukker ventilerne helt på de ubruge kredse, hvorefter jeg for god ordens skyld monterer en slutmuffe på fordelerrøret (frem og retur).

Der er i nuværende installation allerede lavet en slange fra koldt vand -> centralvarmens fremløb ved fyret, så man nemt via kuglehaner kan påfylde vand på anlægget blot ved at åbne dem lidt. Jeg tænker dog at dette er en dårlig idé, fordi der så starter med at være uendeligt meget luft i gulvvarmeanlægget, som så vil føres med rundt til radiatorer mv.

God søndag. :)
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ang. luft/udluftning, kan man ikke montere en mindre beholder (radiator f.eks.) med udluftning, på fremløbet.
Kender ikke dit system, men var nysgerrig og læste lidt, og tænkte så at ………

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
JohnLarsen skrev den 03-10-2021 16:00:45

Ang. luft/udluftning, kan man ikke montere en mindre beholder (radiator f.eks.) med udluftning, på fremløbet.
Kender ikke dit system, men var nysgerrig og læste lidt, og tænkte så at ………

 Jeg glemte selvfølgelig at nævne, at systemet lige nu er radiatorer - og snart gulvvarme, hvor jeg så løbende skifter radiatorer til gulvvarme i talt med renoveringen. 

Du skal tilslutte en vandslange til din fremløbs manifold, og så bede anlægget om at kalde på varme i den første af dine 3 kredse.
Du åbner for dræn/udlufnings skruen på retur manifolden, og skyller ledningen igennem med f.eks. haveslangen.
Gentag for alle 3 kredse, og når manifolde og dine nuværende 3 kredse er fyldt op, så kan du åbne for frem og retur til fyret.
Husk du skal have en blande shunt på din gulvvarme, så når du har udluftet dine gulvvarme kredse, så kan du starte shunt pumpen, og så åbne op for forsyningen af varme på retur løbet.
Shunten sætter du så til at holde en bestemt fremløbs temperatur, som du kan aflæse på termometrene på frem/retur manifoldene.
hvis du vil "gå all in", så sætter du afspærings ventiler på dine ubrugte kredse på begge manifolde, så er det nemmere for dig at udlufte de nye kredse du løbende tilføjer, før du sætter dem aktive, og du skal ikke lukke hele anlægget ned hver gang du skal tilføje en kreds.

 

Steensen skrev den 03-10-2021 18:27:27

Du skal tilslutte en vandslange til din fremløbs manifold, og så bede anlægget om at kalde på varme i den første af dine 3 kredse.
Du åbner for dræn/udlufnings skruen på retur manifolden, og skyller ledningen igennem med f.eks. haveslangen.
Gentag for alle 3 kredse, og når manifolde og dine nuværende 3 kredse er fyldt op, så kan du åbne for frem og retur til fyret.
Husk du skal have en blande shunt på din gulvvarme, så når du har udluftet dine gulvvarme kredse, så kan du starte shunt pumpen, og så åbne op for forsyningen af varme på retur løbet.
Shunten sætter du så til at holde en bestemt fremløbs temperatur, som du kan aflæse på termometrene på frem/retur manifoldene.
hvis du vil "gå all in", så sætter du afspærings ventiler på dine ubrugte kredse på begge manifolde, så er det nemmere for dig at udlufte de nye kredse du løbende tilføjer, før du sætter dem aktive, og du skal ikke lukke hele anlægget ned hver gang du skal tilføje en kreds.

 Tak for den gode forklaring og tips. Blandeshunten er opsat og tilsluttet manifoldene. Fremløbstemperatur skal jeg indjustere efterfølgende, men starter på et rimeligt udgangspunkt (termostat på 2,5).

Nu siger du, at jeg skal bede anlægget kalde på varme - én kreds ad gangen. Kan jeg ikke helt undlade at tænde det, og så manuelt åbne op for ventilerne én ad gangen, inden jeg tilslutter telestater? -Eller er det ikke gangbart? Jeg er lidt i tvivl om “kalde på varme”-delen, når shunten er slukket?
Steensen skrev den 03-10-2021 18:27:27

Du skal tilslutte en vandslange til din fremløbs manifold, og så bede anlægget om at kalde på varme i den første af dine 3 kredse.
Du åbner for dræn/udlufnings skruen på retur manifolden, og skyller ledningen igennem med f.eks. haveslangen.
Gentag for alle 3 kredse, og når manifolde og dine nuværende 3 kredse er fyldt op, så kan du åbne for frem og retur til fyret.
Husk du skal have en blande shunt på din gulvvarme, så når du har udluftet dine gulvvarme kredse, så kan du starte shunt pumpen, og så åbne op for forsyningen af varme på retur løbet.
Shunten sætter du så til at holde en bestemt fremløbs temperatur, som du kan aflæse på termometrene på frem/retur manifoldene.
hvis du vil "gå all in", så sætter du afspærings ventiler på dine ubrugte kredse på begge manifolde, så er det nemmere for dig at udlufte de nye kredse du løbende tilføjer, før du sætter dem aktive, og du skal ikke lukke hele anlægget ned hver gang du skal tilføje en kreds.

 Hej igen Steen

Jeg fik formuleret mig ret dårligt, så spørger på en anden måde

Er der en metode til at åbne én kreds af gangen, uden at tænde anlægget? Ventilerne åbnes selvfølgelig på fremløbet, så jeg tænker på returløbet før telestaterne monteres.

Jeg forestiller mig at det skal gøres, før pumpe og styreenhed tilsluttes til el. 
Annonce
Hvis du sætter kuglehaner på alle kredse, så kan du bruge dem til at lukke de kredse der ikke skal have vand igennem, og så fjerne telestaterne fra alle ventiler. Så er ventilerne åbne, og du kan flushe én kreds ad gangen, og bruge kugle ventilerne til at bestemme hvilken kreds der skal løbe vand igennem.

2.5 på shunt termostaten vil resulterer i ca. 22°C på kredsen, så det er nok i underkanten, men god idé at "starte i det små".

 

Steensen skrev den 04-10-2021 15:13:22

Hvis du sætter kuglehaner på alle kredse, så kan du bruge dem til at lukke de kredse der ikke skal have vand igennem, og så fjerne telestaterne fra alle ventiler. Så er ventilerne åbne, og du kan flushe én kreds ad gangen, og bruge kugle ventilerne til at bestemme hvilken kreds der skal løbe vand igennem.

2.5 på shunt termostaten vil resulterer i ca. 22°C på kredsen, så det er nok i underkanten, men god idé at "starte i det små".

 Jeg tror jeg har fundet en anden metode som giver samme funktion. De blå fabriksmonteret hætter på returen har lukket ventilen helt, når de er sat på og skruet helt i (altså ikke telestaterne, men de blå dækkapper, som skal erstattes af telestaterne). Prøvede lige at puste luft igennem en af kredsene, og det var helt umuligt. Pillede så den blå hætte af, og der var fri passage.

Så jeg kan vel bare pille hætten af kreds 1, spule igennem, sætte hætte på, gentage på kreds 2 og 3. Og slutteligt erstatte med telestaterne inden igangsætning af anlægget.

Skriv endelig, hvis det lyder håbløst. 😊

Det er måden at gøre det på.
Så vidt jeg husker skruede jeg følerhovedet af blandeshunden, for at få maksimalt flow igennem, da jeg skyllede mine kredse igennem.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis