Nedgravet værkstedscontainer

Halløj Godtfolk

Fruen vil have et badeværelse i kælderen, hvilket reducerer min værkstedsplads betragteligt. Så jeg så ikke anden udvej end at få en isoleret værkstedscontainer placeret i haven. For at både naboer og kommunen bliver ved med at være glade, er den gravet 70-80 cm ned. Som det ses på billedet er afstand mellem jordkant og containervæg.
 
Min oprindelige plan var at lægge grundmursplade i plast (dem man bruger til isolering af sokler) ind mod containervæggen og så fylde op med jord på den anden side.

Men jeg er blevet bange for, at pladen trykkes flad og dermed ikke vil tillade den ventilation under containeren, som jeg gerne vil have (der er frihøjde under den, så luften vil kunne trække under)

Trykket på pladen vil formentlig blive størst nederst, hvor containervangen rager ud og dermed udgør en slags skarp kant mod grundmurspladen. Tror også, at pladen vil blive presset ind under containeren og dermed tillade jord at komme ind under.

Spørgsmålet er, hvad man ellers kan bruge? Bølge tagplader i eternit? De vil jo tillade ventilation, og vil også holde jorden ude - men måske giver de på et tidspunkt efter for jordtrykket?
Profilerede tagplader i stål kunne måske også være en mulighed.

Hvad tænker I? Ander muligheder? - på forhånd tak.

Det er vangen/I bjælken her nederst, som jeg frygter, at grundmurspladen vil blive klemt flad imod.
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Da du vil have ventilation den vej ned, så skulle du måske overveje at bruge 8-tals sten eller H-sten til at lave en støttemur, og så ventilere ned igennem deres huller.
Bare husk, det næppe kan klares med naturlig cirkulation helt der ned, men nok kræver du har noget til at trække luft rundt.

 

Den vil jeg overveje, tak. En kammerat foreslog grundmursplade op mod containeren og så lecanødder mellem den og jorden. Synes jeg også lyder som en rigtig god ide, der kunne kombineres med nogle pvc rør gennem nødderne til ventilation.

Det er også en mulighed, men du skal stadigvæk have noget til at trække luften igennem rørene og ned under containeren.

Husk at containerens corrugerede overflade i sig selv vil lave luft kanaler, undtagen ved soklen hvor den er lige, så måske du "bare" skal have lavet en luft "kasse" nede ved soklen, og så en lige plade mellem jord og container, så du kan bruge containerens egen form til at ventilations kanaler.

 

Ja, jeg vil jo kunne sætte en ventilator på, hvis det er nødvendigt. Men, tror du, at det er det? Jeg kunne forestille mig, at der ville opstå en trykforskel på siderne af en 40 fods container, når vinden går henover....? Eller har du erfaringer med, at det ikke virker?
En luftkasse er heller ikke nogen dum ide - hermed noteret!
Z-zap skrev den 04-10-2021 15:30:03

Ja, jeg vil jo kunne sætte en ventilator på, hvis det er nødvendigt. Men, tror du, at det er det? Jeg kunne forestille mig, at der ville opstå en trykforskel på siderne af en 40 fods container, når vinden går henover....? Eller har du erfaringer med, at det ikke virker?
En luftkasse er heller ikke nogen dum ide - hermed noteret!

 Nej, jeg har ikke selv erfaring med det. Men min viden om natur lovene gør, jeg tvivler på du vil opnå kraftig nok ventilation nedenunder containeren, når du har gravet den lige langt ned på alle sider. Vinden fiser hen over, ikke ned under containeren. 

Vinden "er doven", den tager den nemmeste vej, så du skal nok regne med du har brug for mekanisk assistance. Denne behøver dog ikke nødvendigvis at kræve tilførsel af energi du skal betale for, men kan være sol-drevet eller vind drevet (samme princip som en sugetræks blæser på en skorsten)

 

Ok, mange tak for dine svar
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis