Unimerco/KGK 30/11 4 cyl compressor

Hejsa

Kom til at købe sådan en maskine ubeset, og den er som udgangspunkt selvfølgelig fuldstendig død :)

Efter nermere udmålinger, kommer der fint 220 volt helt op til klemrækken på motorblokken(via trykafbryderen), men herfra kan man tydeligt se den tidligere ejer har været i gang med udskiftning af startkondensatoren.

Spørgsmålet er, om nogen har en enhed magen til, og om han/hun har mod på at tage et billede til mig, så jeg kan se hvordan ledningerne fra klemrækken og ned til vindingerne på motoren + ledningerne til trykafbruder og kondensator er monteret.

Alternativt, måske kan hjælpe med at udmåle de 3 ledninger der går fra klemrækken og nedtil vindingerne i motorblokken.

Hvid, Rød og grøn - hvor ingen af dem har overgang til stel, men grøn og rød har direkte overgang.

Håber på hjælp her, det er et perfekt søndagsprojekt i regnvejr :) :)
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du skriver "ingen og direkte overgang"
Hvad måler du med ?
Det er fordi overgang normalt måles med en megger. Det er et instrument som måler med 500 eller 1000 v og som kan måle overgang.
Måler du med et universal instrument stillet på ohm så kan du måle modstanden i viklinger. Den skulle nok ligge omkring 30-50 ohm imellem hver af de 3 ( hvid- rød  hvid - grøn og grøn - rød). Tallet er ikke så vigtig bare det er nogenlunde ens.
 MEN hvis du måler samtidig med at kondensator er monteret så vil instrument vise 0 ohm i den/de første sekund eller lignende. Det er fordi kondensator sluger det hele indtil den er ladet op. Så denne afmonteres  inden måling. Og så skal strømmen naturligvis slukkes også.
Ellers ser det ud til at det er monteret korrekt. Men der garanteres ikke for omløbsretning.
Du skriver at den er helt død. Det tyder desværre ikke for godt, for hvis det er kondensator der er defekt så vil motoren brumme når der er spænding på.  

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Hej Erik

Jeg måler med et Universal instrument, så overgang er nok en misfortolkning fra min side.

Grøn-Rød 7,5 ohm
Hvid-Rød - O.L.
Hvid-Grøn - O.L.

Er det korrekt opfattet at 2 vindinger er brændt over ?

Vh
Prøv at demontere ledninger og kondensator (tag lige et billede først). Mål dernæst vindingerne. Det ser ud som om kondensator og netspænding er forbundet forkert.

fase
Dine målinger viser at der er en 2 viklinger der er afbrudt, nemlig der hvor den hvide ledning er tilsluttet. Det er jo også der du har forbundet den ene ledning fra din forsyning, så det er naturligt at du kalder den "helt død". 

Jeg laver en video med udmålingerne i weekenden, så tror jeg det giver mere mening :)
Annonce
Kan ikke uploade icloud linket, men i kan se min lille video her:

Video

Håber den giver mening :)
Konklusionen er den samme, afbrudt leder. Det kan være en over hednings sikring der ikke slår til igen. Nu den er dødsdømt så kan du give den en ordentlig skrald af en håndhammer på siden og måle igen på samme måde og se om der kommer 8 ohm ca. på den hvide - grøn eller rød.  
Man kan være heldig at sikring giver forbindelse igen. Selv om du skille rden ad så finder du sikkert ikke sikringen da den er viklet ind sammen med viklingerne. 

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis