Flytte granitblokke

Hej alle lav det selv folk,

Jeg har fået leveret 3 stk granitblokke 150x35x18 cm som skal bruges til trappetrin.

De blev leveret på en træpalle i min indkørsel, hvor de står endnu da jeg ikke overhovedet kan rokke dem.

Hvordan får jeg dem transporteret ca. 50 meter over indkørsel (fliser) og græsplæne? De er alt for tunge til sækkevogn, og i øvrigt kan jeg ikke engang flytte dem fra pallen til en anden placering.

Tjekkede vægtfylde for massiv granit som er ca. 2,75 g/cm3 så ved brug af lommeregner vejer hver blok ca. 250 kg.

Findes der en god metode, eller er der en bestemt løfteanordning eller maskine der kan lejes til formålet?

Mvh Christian 
31 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej.
Det nemmeste ville være at du får en med en minilæsser til at placere dem, hvor du gerne vil have dem.
Hvis det ikke er muligt, så lav en slæde (plan plade af metal med buet front) og træk dem derom, en for en.
Det er bl.a. sådan man flyttede den store sten ved Heltborg. 
Jeg flyttede et par enorme kantsten fra min nabos have til min. Jeg brugte plader på græsset og så en masse rørstumper til at rulle dem på. Det gik forbavsende let for 2 mand at flytte dem.

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Ja det lyder som en løsning også. En lille ekstra udfordring er hvordan jeg får den øverste i stablen ned på en plade. De ligger 2 ved siden af hinanden på en palle og så een ovenpå de to. Det kræver lidt planlægning hvis man vil undgå uheld kan jeg regne ud 😊 Tak.
Jeg flyttede sådan to alene. Ned fra trailer, og videre på plader og rundstokke. De øverste vælter du bare ned, tro mig, de går ikke i stykker :-)

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
Annonce
Ok, jeg laver en kontrolleret nedstyrtning 😊
Evt. med en støbeplade eller to, som den der ligger øverst kan rutsje på og så lande på en plade og rundstokke som jeg kan rulle den på, eller metalplade som jeg kan trække den på.
Tak for indlægget 👍

Jeg fik sådan to for et par år siden. Læg to støbeplader i enden af hinanden. Læg en gammel pressenning ovenpå. Vip en sten ned på pressenningen. Nu kan to mand trække stenen hen til enden af nr to plade. Tag den første og læg i enden osv. men man skal finde sin råstyrke frem. Ps jeg er 73.
Jeg flyttede og lavede trappe alene bl.a. vha et par knastfri lægter. Og har også passeret 70 for et par år siden 🥩🥩

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
Tak begge to. Har en plan om at bruge lægter og remme rundt stenen i hver ende, så jeg kan løfte den i enden og få en plade eller rullestokke ind under den. Vender lige tilbage med et billede og hvordan det gik lidt senere 😊
De sten vejer kun ca 100 kg hver. Dem Jan du altså godt vippe op alene. Men gå på toilettet først 😀
Der er yderligere 21 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis