Hej! Tak fordi jeg må være med her.
Jeg er ved at opsætte et raftehegn. Stolperne er af robinietræ (skulle være de bedste og mest holdbare), og rafterne er af gran.
Jeg vidste, det kunne blive hård at slå søm i robiniestolperne. Derfor lejede jeg en sømpistol i det lokale byggemarked og købte søm på 3,2 x 98 mm. De er nødt til at være lange, for rafterne er 3-7 cm. I øvrigt er de rustfri, som det anbefales til ædeltræ.
Nu oplever jeg, at sømmene “krøller”, når de kommer et par cm ind i stolpen, hvorefter de jammer pistolen. Det har været er frygteligt projekt indtil videre, og jeg er på vej til at levere sømpistolen tilbage (den anden, jeg har prøvet).
Nu overvejer jeg at fortsætte med håndsøm. Men så er jeg nødt at bore for, og boret skal være tykt for at nå helt ind uden at knække på vejen. Det bliver nogle store søm! Skruer er som udgangspunkt ikke en løsning, da de efter sigende har tendens til at knække, når træet arbejder.
Er der andre herinde, der har oplevet, at sømpistolen ikke vil gå i hårdttræ? Og har I nogle gode bud på, hvad jeg kan gøre for at slå slømmene helt i?
På forhånd tak!