Jeg har accepteret et tilbud fra en håndværker - kan jeg komme ud af det?

Hej

Jeg har i forbindelse med noget renovering fået et tilbud fra en håndværker, lad os kalde ham "Ib".

Tilbuddet indeholder en beskrivelse af det arbejde der skal laves og en fast pris på det.
Derudover var der noget andet arbejde, han kunne lave også, hvor han har oplyst en pris pr. kvadratmeter.
Jeg har så accepteret tilbuddet.
Så langt så godt.

Nu går der så forholdsvist lang tid før arbejdet skal udføres, fordi der er nogle andre ting der skal være færdige først fra andre leverandører.

Nu kommer så tiden hvor håndværkeren Ib skal udføre den del af arbejdet, hvor der er oplyst en pris pr. kvadratmeter.
Nu viser det sig så, at det slet ikke er Ib eller hans firma. Det er heller ikke en underleverandør. I siger Ib, at jeg skal ringe til "John". Jeg ringer til John. Det viser sig så, at John har et helt andet firma. John siger så, at priserne jeg har fået pr. kvadratmeter ikke er de rigtige. Det ender med at være noget ca. 25 % dyrere. (og nej, det er ikke bare mig der har taget fejl af inkl/eksl moms. Priserne i tilbuddet er specificeret både med og uden moms. Og det er heller ikke nøjagtigt 25 %, men lidt mere).

På det tidspunkt irriterer det mig lidt, at det slet ikke er det firma der har givet tilbuddet der skal udføre arbejdet og også at priserne så er højere, men jeg tænker at jeg vil prioritere at komme videre med projektet så gør ikke mere ud af det.

Så kommer ham her John så og udfører sit arbejde som viser sig at være helt og aldeles uacceptabelt. Men ud over, at resultatet af det leverede arbejde er for ringe, så opfører John sig også på en måde som gør, at jeg hverken har lyst til at have mere med hans firma at gøre eller ham den håndværker som oprindeligt gav tilbuddet.

Problemet jo bare nu, at jeg jo har accepteret tilbuddet fra Ib.

Jeg har læst i aftaleloven, at har man accepteret et tilbud så binder det for begge parter.

Men hvad kan man gøre i praksis for at komme ud af det?

Jeg må indrømme, at jeg har det vildt dårligt ved det. Fordi jeg har ikke lyst til at løbe fra min aftale. Jeg føler mig som et dumt svin. På den anden side har jeg det også bare sådan, at jeg er blevet behandlet helt og aldeles uacceptabelt, og at jeg absolut ikke har lyst til at have manden eller hans firma til at udføre noget som helst her i huset.

Ib har jo brugt tid på at komme ud og kigge på opgaven og give et tilbud. Jeg er i princippet villig til at betale en time eller to for besværet. Det synes jeg egentlig ville være fair nok.

Hvad er worst case her?

Hej Jeg har i forbindelse med noget renovering... Vis hele indlægget
25 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
BTA Handyman skrev den 03-10-2021 09:55:55

 Jeg tænker sagtens du kan gå ud af den aftale. Du har jo haft en aftale med Ib, men den aftale har han foræret til John og pludselig er Ib jo ude af ligningen da det er John der har udført arbejdet men også faktureret for opgaven, endda til højere pris end oprindeligt aftalt. Derfor har Ib jo på ingen måder overholdt jeres første aftale. Ib kan selvfølgelig godt få andre til at udføre opgaven men så skal Ib fakturere til dig og til den aftalte pris medmindre andet er aftalt.



Det skal siges at Ib ikke er ude af ligningen fordi det er Ib der skal udføre den del af tilbuddet som var med fast pris. Ibs firma laver ikke den type arbejde som John lavede. Det vidste jeg bare ikke. Fordi det var ikke det Ib gav udtryk for.
 

LennartBertelsen skrev den 03-10-2021 13:41:18

 

 En gentagelse af tidligere, men hvis du vælger at betale John betaler du for et arbejde uden tilbud, og så svæver både kvalitet og pris og du hænger på den.

Desuden skal du jo så bede Ib om at acceptere at hans m2-tilbud ikke skal udføres, men det gør han nok.
Men som jeg forstår det vil du bare have afsluttet forløbet med de to, det gøres ved at betale deres fakturaer og bede dem skriftligt bekræfte at de er færdige, har hentet hvad de mener tilhører dem og fået den afregning der afslutter forløbet.


Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
JohnLarsen skrev den 03-10-2021 22:16:09

 En gentagelse af tidligere, men hvis du vælger at betale John betaler du for et arbejde uden tilbud, og så svæver både kvalitet og pris og du hænger på den.

Desuden skal du jo så bede Ib om at acceptere at hans m2-tilbud ikke skal udføres, men det gør han nok.
Men som jeg forstår det vil du bare have afsluttet forløbet med de to, det gøres ved at betale deres fakturaer og bede dem skriftligt bekræfte at de er færdige, har hentet hvad de mener tilhører dem og fået den afregning der afslutter forløbet.

Ja, jeg er klar over, at jeg selv har accepteret rodet ved at betale Johns faktura. Jeg siger ikke det er klogt. Men det er gjort.
Nu vil jeg ud af det og vil ikke have Ib til at udføre noget arbejde.

Jeg er med på, at jeg kan komme ud af det ved at betale Ib det fulde beløb på tilbuddet og så lade ham ikke udføre arbejdet. Men jeg vil naturligvis gerne slippe for at betale de mange penge for at han ikke laver noget. Jeg vil godt betale ham en time eller to for at have brugt tid på at komme og kigge på opgaven og give et tilbud. Men heller ikke mere.

Det er derfor jeg spørger til hvad jeg kan gøre. Jeg spørger også til, hvad han i så fald vil kunne gøre. Vil han kunne kræve sin betaling? Er realistisk at han ville kunne komme igennem med det? I så fald, hvordan vil det ske? Vil han skulle igennem en retssag og vinde (ja, det gør han nok, men det koster penge og tid)? eller skal han bare sælge gælden til et eller andet inkassofirma og så har han tjent hvad end de gider betale for fordringen og så hænger jeg stadig på gælden til evig tid?

 

Sig til Ib at du ikke vil have arbejdet udført. Han skal selvfølgelig så heller ikke have penge for det. Dette under forudsætning, at der ikke er underskrevet en accept og kontrakt.

fase
Tilbuddet er som beskrevet accepteret.
En mundtlig accept er også juridisk gældende, omend den ofte er sværere at bevise.
Men hvis Ib læser med her har han accepten på skrift :-)

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
Annonce
JohnLarsen skrev den 03-10-2021 23:00:49

Tilbuddet er som beskrevet accepteret.
En mundtlig accept er også juridisk gældende, omend den ofte er sværere at bevise.
Men hvis Ib læser med her har han accepten på skrift :-)

 Ja. Det ved jeg jo godt. Jeg skriver også at jeg har læst i aftaleloven. Mit spørgsmål er hvad konsekvensen er for at hoppe fra. Hænger jeg på det fulde beløb ?


Har du overvejet at sige til sige til Ib, at du ikke vil have arbejdet udført. Det er så det, hvis der ikke er skrevet kontrakt. Et tilbud er et tilbud på at lave et stykke arbejde til en fast pris. Først når der er skrevet kontrakt, hænger du på den.

fase
Hmm.. skal en byggemester (hovedleverandøren) ikke oplyse i aftalen, hvis han agter at bruge en underleverandør til en opgave?
Frank Chr. skrev den 04-10-2021 18:55:18

Hmm.. skal en byggemester (hovedleverandøren) ikke oplyse i aftalen, hvis han agter at bruge en underleverandør til en opgave?

 Nej, hvis du indhenter et tilbud på at få renoveret f.eks. dit badeværelse, indhenter du et tilbud fra f.eks mureren. Du får derefter et tilbud på det, du har specificeret i udbuddet. Hvilke underentreprenører hovedentreprenøren har entreret med er dig uvedkommende med mindre du i udbuddet har valgt f.eks et bestemt VVS firma. Det kan være at hovedentreprenøren har opgivet, hvad de enkelte fagentrepriser koster og evt. hvem der er entreprenør.

Det er lovligt at indhente tilbud fra flere entreprenører. Du skal dog være opmærksom på, at udbudsmaterialet skal være helt entydig ens for at kunne være sammemligniglige.

fase
Men Lennart, hvis jeg stod i en lignende situation som dig, så ville jeg ringe til Ib, fortælle ham at du er skuffet over hvordan John udførte arbejdet og at prisen var højere end det aftalte hvilket du ikke finder rimeligt. Nu kender jeg ikke Ib, men formoder han er en fornuftig mand og i derved kan finde en løsning sammen så du kan træde ud af den næste aftale. Hvis Ib ellers har et nogenlunde velfungerende firma, så har han også rigtig mange opgaver i bogen lige nu og kan uden tvivl godt se bort fra han måtte miste en kunde. Hørte i weekenden om et par der skal have bygget nyt hus, der har entreprenøren på opgaven tilbudt dem 200.000,- hvis de er villige til at rive kontrakten over da alle priser er steget siden det tilbud blev givet.
Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis