Er der overhovedet jord?

God lørdag!
Jeg er ved at gennemgå elinstallationerne i mit nye, gamle hus, så jeg har lidt overblik over, hvad der allerede er, er lavet og mangler, inden jeg laver en plan for ønsker til installatøren.

Jeg skulle derfor lige have et kig ind i tavlen (uden at pille-rode-rage, naturligvis), da jeg lige skulle se, hvorledes de forskellige installationskabler var grupperet, da tavlen er lidt underdimensioneret, så jeg skal også have udvidet den som en del af pakken.

Jeg kunne i den forbindelse se, at de to kabler, som har jord med rundt, at jordlederne begge er monteret på rammen i tavlen, som det ses på billedet.

Spørgsmålet er så, om det er gængs jording? Er der overhovedet jord på den måde? Eller er jorden ført ud et andet sted i føringen? 

På forhånd tak!

30 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Dine billeder giver ikke overblik nok til besvare dit spørgsmål. Et billede af hele gruppetavlen og en beskrivelse af dine ønsker ville lette besvarelsen.

fase
Ønskerne er til den lokale elinstallatør, når han og jeg skal drøfte disse, så det er ikke så relevant.

Jeg er mest interesseret i at vide, om der overhovedet er jord i mine kontakter, når jordlederne for nu blot sidder med muffer på tavlens stel - eller om de måske kunne være forgrenet ud til et jordspyd andetsteds.

På forhånd tak! 
Som skrevet i mit foregående indlæg er det ikke muligt at give et fyldestgørende svar uden et billede af gruppetavlen. Det er umuligt at se, hvordan jordledningen er forbundet ud fra dine oplysninger.

fase
Jeg ville vedhæfte, men glemte alt om det i farten, beklager - der var lige noget isolering, der kaldte.

Jeg ved ikke, om du kan udlede noget af disse?

Det ser ikke ud til, at der er en jordledning ført ud til et jordspyd. Når jeg ser på fejlstrømsrelæet, ser jeg et ældre relæ, som burde skiftes til HPFI, eller som det hedder i dag CRD. Installationen ser ud til at være fra en tid, hvor det ikke var påkrævet med jordspyd, bare der var et HFI relæ.

fase
Annonce
Ja, en helt ny tavle med CRD er også en kraftig del af overvejelserne i den samlede pakke, jeg skal have lavet.

Men så er det jo sådan set ganske ubrugeligt (og ulovligt?) og noget klamp, hvis det forholder sig således, at der ikke er jord i mine stikkontakter, selvom det er kontakter med jord, og der er tilsluttet jordleder efter alle kunstens regler. 
Muligt man har jordet til vandrør/afløb, virker dog mystisk man har besværet sig med en muffe til 2 jordledere i tavlen. Ligner bestemt ikke du har en aktiv jord. Du kan finde et multimeter og måle mellem fase og jord i en stikkontakt, hvis du måler 230V er det en indikation. Man skal dog have en rigtig tester på for nogen form for vished. Et jordspyd er  ikke dyrt at få pløjet i jorden.
Men så er det jo sådan set ganske ubrugeligt (og ulovligt?) og noget klamp, hvis det forholder sig således, at der ikke er jord i mine stikkontakter, selvom det er kontakter med jord, og der er tilsluttet jordleder efter alle kunstens regler.

Nej, din gruppetavle var lovlig på det tidspunkt, hvor den blev lavet, og er dermed lovlig, indtil du begynder at ændre på den. Der er heller ikke klamp i tavlen, sådan er der mange gruppetavler.

fase
Det var helt efter bogen i min læretid (sidst i halvfjerdserne).
Det var kun kraftgruppen der skulle have jord, så jeg tænker at jordkablet kommer ind bag kraftgruppen, og er ført ned til muffen i bunden, hvor den er samlet med jordledningen fra kablet der er tilsluttet kraftgruppen.
S. Fabrin skrev den 03-10-2021 08:24:15

Men så er det jo sådan set ganske ubrugeligt (og ulovligt?) og noget klamp, hvis det forholder sig således, at der ikke er jord i mine stikkontakter, selvom det er kontakter med jord, og der er tilsluttet jordleder efter alle kunstens regler.

Nej, din gruppetavle var lovlig på det tidspunkt, hvor den blev lavet, og er dermed lovlig, indtil du begynder at ændre på den. Der er heller ikke klamp i tavlen, sådan er der mange gruppetavler.

Ikke tavlen, men at der er trukket kabler med jord og sat stikkontakter op med jord, og så er installationen slet ikke jordet? 

Sagt på den anden måde: det går vel ikke, at man som menigmand foranlediges til at tro, at alt er fryd og gammen, når man fx har tilsluttet sin opvaskemaskine med jordprop i en kontakt med jord, hvis der så slet ikke er jord i hele installation?
Der er yderligere 20 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis