Pumpe sidder fast

Hej
Min pumpe til cirkulering af varmt brugsvand er gået fast. Det er ikke så mærkeligt, at det er sket, fordi den har ved en fejl stået stille hele sommeren. Jeg kan ikke se nogen skrue til at dreje den løs med.
Kan man adskille mere den uden at tappe vand af?
Kan man udskifte pumpen uden at udskifte flangen?
Har i nogen forslag til udbedring?
Mvh.: Bo

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Kan man adskille mere den uden at tappe vand af-> Da det er en brugsvands installation er det ikke relevant at "tappe vandet af systemet" - i så tilfælde skulle du tømme Horsens grundvandsforsyning. Lidt afhængig om du har varmtvandsbeholder eller veksler lukker du for det varme/kolde vand. Tapper de få liter vand der er i systemt af ved at åbne en vandhane. Derefter kan pumpen fjernes og skiftes.

Kan man udskifte pumpen uden at udskifte flangen? -> Det kan du godt hvis det er samme type

Har i nogen forslag til udbedring? -> Skift pumpen i stedet for at begynde at lave noget klytder alligevel ikke holder.
Inden du afmontere den, så prøv at give den et par venlige bank med en fiberhammer, så kan du måske være heldig at den går løs, den skal være tændt når du gør det.

Ellers afmonter pumpen og drej pumpehjulet, så det snurre let rundt, så er der gode muligheder for den virker igen.
Du kan godt lige starte den kortvarigt, for at tjekke den køre, inden du montere den.

Vi prøver igen, i morgen --
Tak for jeres svar.
Jeg har uden held prøvet tricket med fiberhammer, så løsningen må blive noget med afmontering og eventuel udskiftning. Desværre er det ikke så enkelt, da det vil kræve nedtagning af skabe og bordplade med underlimet vask i bryggers. Til gengæld ved jeg jo så, hvad jeg skal få næste weekend til at gå med.
I øverste foto, til højre for den/de røde kapper, tæt ved pumpehuset, sidder der noget der ligner en omløber, samt gevind i/på pumpehuser.
Prøv at "slå" på en af "tapperne" således at omløberen drejer mod uret/ ind mod væggen.
Husk at lukke for det varme vand først.
Når du har løsnet omløberen/skilt pumpen får du formentlig nu adgang til skovlhjulet mv., som så han vrides løs.
Formentlig kan du undgå at skille det halve af køkkenet.  
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis