Gulvvarme fra masseovn

Hej, har for få år siden købt hus med masseovn. Det går fint.
Tidligere ejer, der fik bygget ovnen, forberedte gulvvarme i nærliggende badeværelse ved at lægge kobberrørsspiral ind i ovnen, samt lægge gulvvarmerør i badeværelset. Enderne er tæt på hinanden.
Nu vil jeg gerne videre, og tænker bl.a. pumpe, ekspansionsbeholder, overløb fra system, beholder med elvarmelegeme til den del af sæsonen hvor vi ikke fyrer i ovnen.
Kunne godt bruge nogen input ang. bl.a.
- Skal overløb føres i kloak(det bliver svært) eller kan jeg blot føre det ud til nedsivning?
- https://www.bauhaus.dk/fresh-vandvarmer-dolphin-30-l-1500w?utm_campaign=Auto_produktinteresse_B2C8966&utm_source=B2C&utm_content=abandonedbasket&utm_medium=email&SNSubscribed=true&hlId=cbdb9672-d92f-455f-93c9-35822059168e&xuid=cbdb9672-d92f-455f-93c9-35822059168e
Skal holde størrelsen på div. komponenter så små som muligt.
Pft

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Da masseovne er individuelt opbygget kan du ikke uden videre anvende standard vvs komponenter. Da der tilsyneladende ikke foreligger dokumentation på din masseovn, bør du få en ovnsætter til at se på dit eksempel før du tilslutter noget. 
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Jeg brugte tidligere kobberspiralen i min masseovn til opvarmning af varmt vand og gulvvarme i badeværelse. Da der tidligere havde været oliefyr og der allerede var installationer, drejede det sig kun  om tilslutning af masseovnsspiralen. Da der var tale om et beskedent vandvolumen i systemet og een fyring med samme mængde træ dagligt, brugte jeg lukket ekspansion og det voldte ingen problemer. Om det var i overensstemmelse med gældende forskrifter skal jeg ikke kunne sige, men ovnsætter og lokal vvsmand sagde god for det. Men tror du får et til tider meget varmt gulv hvis det er det eneste der kobles til kredsen... påtænker du opvarmning primært af brugsvand og så sekundært gulvvarmekredsen? Brugte en sort plastspand til afløbet fra overtryksventilerne (fra vvb og kreds). Der kom aldrig vand i.
Blev dog træt af at være stavnsbundet i vinterhalvåret, så fik i stedet et pillefyr som primær varmekilde Og varmespiralen er nu koblet fra.
Men synes du skal forhøre dig hos en lokal vvs-mand, som efter min mening er mere inde i vanddelen og forskrifterne der for end en ovnsætter nødvendigvis er.

Ovnsætter Richard Wettstein i Helsingør er den rigtige at spørge. Han er uddannet ovnsætter fra Østrig, som mig bekendt er det eneste land sammen med Tyskland der uddanner ovnsættere.

Deres uddannelse omfatter også varmesystemer som JohnLarsen og Tusse67 omtaler. Der findes ingen ovnsætteruddannelse i Danmark. Danske ovnsættere er autodidakte med alle de usikkerhedsmomenter det medfører.

Det samme gælder for vvs'ere. Det er de færreste der har erfaringer med masse- og kolonneovne. Det ses desværre tydelig i de mange tilfælde af revnedannelse på disse typer ovne fordi der er dimensioneret forkert.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Jeg spørger lige: Tænker du varmtvandsbeholderen anvendt til at varme gulvvarmeslangen op med?

Venlig hilsen
Knud
Tak til jer der har svaret.
Mere info:
- Huset er en stråtækt tidligere stald fra ca. 1850, med ret ok vægisoleringisolering.
- ovnen står i stuen, med bagside mod køkken- og entreareal, og opvarmer vores stueetage, og delvis 1stesalen, hvor der også er en lille gammel brændeovn til meget kolde perioder.
- Brugsvand produceres vha. Nilan varmepumpe, der også genererer lidt varm luft til stuen.
- Varmvandsbeholderen m. varmelegeme tænkes beregnet til at generere gulvvarme når vi ikke anvender ovnen (sommerhalvåret)
- Har hørt at jeg måske ikke må føre overløb til andre steder end kloak, hvilket vil være temmelig vanskeligt.
pft for alle kommentarer.

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
Annonce
Jeg ville ikke have problemer med at lade den smule vand sive eller til en spand under. Det er jo en meget begrænset mængde vand fra så lille et anlæg, der på ingen måde tilsluttet vandforsyningen.
Du skal være opmærksom på at når du bruger varmtvandsbeholderen til gulvvarmen, så vil den osse opvarme masseovnen og dermed stuen, køkken, entre mm, såfremt du ikke på een eller anden måde forhindrer den i det med div. ventiler, -manuelle eller automatiske.
Og så skal der anvendes ekspensionsbeholder og cikulationspumpepumpe.


Venlig hilsen
Knud
Takker Knud,
jeg vil selvfølgelig bypasse ovndelen i sommersæsonen.

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
Fjernet af moderator
(Årsag: Reklame )

Ring gerne, 26718071
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis