Termostat vs gulvvarme fremløb

Hej,

Jeg har gulvvarme (gammeldaws) i køkkenet, hvor vi ikke ved om det er frem eller returløb. Vi tror det er fremløb, da vi tænder for termostat fra nul til 5, går der 2 sekunder og rørene ved termostaten er varme.

Fremløb gør, at gulvet bliver varm og kold afhængig af temperatur. Jeg vil gerne at det opfører sig som returløb med stabil vandløb.

Hvordan kan jeg opnå det?
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis du har mulighed for det, kan du få indbygget en returtermostat. Termostaten på fremløbet kan du så bruge til at begrænse rumtemperaturen.

fase
Det eneste rør der ligger synligt er der monteret en termostat på. Vi tror det er fremløb.

Altså sætte returtermostat på fremløbsrør?
Nej, en returtermostat skal sidde returen, fordi den  åbner og lukker ved at føle på returtemperaturen.

fase
Kan jeg så ikke sætte den på fremløb og skrue bare højt? Burde det ikke virke?

Andre løsninger for at få stabil varme i gulvvarmen med feemløb? Uden at køre fuld skrue.
Nej, du kan ikke sætte den på fremløbet af den simple grund, at en returtermostat føler på returvandets temperatur og derfor skruer op og ned for gennemstrømningen, alt efter om vandet er blevet kølet tilstrækkeligt af. Ved montering på fremløbet er temperaturen hele tiden for høj og termostaten vil lukke for gennemstrømning.
Din gulvvarme må på et eller andet sted have en retur. Den kan selvfølgelig være skjult, så du ikke kan komme til den. Så kan du ikke montere en returtermostat.

fase
Du kan skifte din fremløbs termostat til typen med en "løs sensor" som du kan få lagt ned på gulvet, og give den godt med isolering, så den ikke mærker på rummet men på gulvets temperatur.
Sørg for du ligger termostatens løse føler i et område der bliver senest varmet op, så den ikke regulerer på "den første meter rør", og resten så er koldt.

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis