Tagrem spændvidde - bærende vinduer/døre?

Hej med jer,

Vi bor i et skønt hus fra 77, men som trænger til at få udskiftet et stort dør- og vinduesparti i stuen med en samlet bredde på 6111mm.

Partiet består i dag af en skydedør og et stort vinduesparti som går helt op til tagremmen (rundt om hele huset måler tagremmen 115x300). Tagremmen er ikke understøttet af støttestolper noget sted i partiet.

Tagkonstruktionen er gitterspær og det er et tungt tag (betontagsten).

I de originale tegninger på huset ligger der nogle beregninger på dimensionering af tagremmen over vinduespartiet.

Er det sandsynligt at konstruktion er selvbærende og dermed at dør- og vinduespartiet ikke er bærende?
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Kvaliteten af dine billeder er meget ringe, det er svært at tyde detaljerne.

Jeg ved ikke om styrkekravene fra dengang er de samme som i dag men hvis man tygger dine info igennem en limtræsberegner så bør facadebjælken være en del højere når du har tungt tag. Generelt må døre og vinduer ikke indgå som en del af den bærende konstruktion.

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Ændrer det noget, hvis der er en murstensvæg (muret pejsevæg) som har nogenlunde samme bredde som partiet midt på gitterspærrene? Jeg går næsten ud fra at de er med til at bære tagkonstruktionen og understøtter altså midt på spærret.
Umiddelbart ændrer det ikke noget ift trykket på din facadebjælke.

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis