Montere bladhængsel på dør

Hej,
Jeg skal lave en dør til et læskur. Jeg har allerede lavet en ramme af regler, og uden på den kommer der så en sporplade som beklædning.

Nu er min store udfordring så hvordan jeg får monteret dørrammen på karmen.

Jeg har tænkt mig at bruge bladhængsler som disse: https://medieserver.jemogfix.dk/fotoweb/dk/varer/700/5100%209052877.jpg

Jeg har tænkt, at den side af dørrammen hvor hængslerne skal sidde skal monteres så den passer med karmen, og så kan jeg ellers vride den anden side af dørrammen så den passer i hullet før jeg så 'låser' dørrammen ved at montere en sporplade som beklædning.

Men hvordan får jeg monteret de hængsler - døren skal jo være åben når jeg gør det - så jeg kan skrue dem fast i både dørramme og karm. Men udfordringen er så hvordan jeg får sikret mig, at jeg får monteret rammen så den passer helt korrekt i dørhullet?

Ret simpel problematik, jeg er sikker på der er en nem fremgangsmåde som jeg blot ikke har luret.

På billedet ses dørrammen, som står løst I dørhullet.
Hej, Jeg skal lave en dør til et læskur. Jeg har... Vis hele indlægget
19 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg undskylder mange gange, at jeg svarede på spørgers spørgsmål. Det skal ikke ske igen i tråde, hvor oraklet har talt. Undskyld.
Selvfølgelig skal du svare, men det vil pynte på dit CV hvis du svarede korrekt ud fra hvad trådstarter viste hvad han havde tænkt sig at anvende - og ikke noget helt andet.

For at bøje det i neon: Det viste bladhængsel er beregnet til langt lettere konstruktioner.
Endnu engang undskyld. Jeg sætter blafrepap og bundskrabende kvalitetskrav på CV'et.

Humor pynter også på CV'et.
Da det ikke er Rantzaus tråd gider jeg ikke spilde min tid med at svare ham. Har trådstarter noget at spørge om svare jeg gerne så vidt det er mig muligt.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Annonce
Kovas: Hvis du vil hjælpe trådstarter så stop med det sludder: Du kan ikke monterer bladhængsler på en lukket dør som du foreslår med mindre du vil lade skruehullerne på en af fladerne sidde frit tilgængelig, og så forsvinder en stor del af formålet med hængsler på en dør.

Du er muligt du er pisse fornærmet, men tilbage står at trådstarter er langt bedre stillet med hamborghængser der sikre både en stabil og nogenlunde indbrudssikker løsning.

Det er useriøst at bilde trådstarter ind, at en dårlig løsning kan reddes med flere dårlige løsninger.

Kovas- tak for svar. Jeg kan dog ikke helt se hvordan jeg får monteret hængslet med døren i hullet, da det skal monteres på den flade af dørrammen, som vender ud mod karmen. Det er det, der er min udfordring.

Jenshøj - tak for svar. Kan godt se metoden du nævner, men tænker, at der er ret stor sandsynlighed for at man ikke får holdt rammen helt lige eller noget ved montering af hængslet efter stregen. Det skal trods alt være ret præcist. Har du nogen ideer til det, eller er det mig der misforstår?

Rantzau - tak for svar. Jeg er ikke i tvivl om at du mener at det ikke kan fungere med hængslet og at en anden type er bedre, så der er ikke behov for yderligere kommentarer hvor du pointerer dette. Jeg vil dog gerne stadig kende fremgangsmåden - går i øvrigt ud fra at det er nogenlunde samme problematik/fremgangsmåde ved brug af hamborghængsel, som også skal monteres på de flader, der bliver utilgængelige når døren lukkes. Så hvis du har input til fremgangsmåden, så hører jeg gerne.

God aften til jer alle.
Nemmeste måde er at sætte dørrammen løst i karmen med afstandsklodser hele vejen rundt så døren ikke binder.

Der afsættes streger på både dør og karm der markerer hængslets placering. Døren åbnes og klodses op så markeringerne stadig sidder præcis ud for hinanden og hængslet skrues fast.

Derefter skal du nok regne med at bruge timer og dage på at justerer fordi selv efter den mest nøjagtige opmåling, vil selv en brøkdel af en millimeters mispasning forplante sig så døren alligevel binder et sted. Selv stregens tykkelse er medvirkende til om den endelige placering er korrekt.

En krydsfinerplade skruet godt fast på begge sider af rammen vil forhindre dels at døren trækkes skævt og blive rhombe formet, og dels sikre en tilstrækkelig stivhed så døren faktisk kan fungerer som en dør, men det er selvfølgelig for nemt og for simpelt til dit projekt. Mon ikke Kovas og Jenshøj har et godt bud på hvordan opgaven kan kompliceres yderligere?

Et sæt hamborghængsler koster i omegnen af den svimlende sum af ca. kr. 200,- hvilket gør at denne løsning ikke er økonomisk tilrådelig. Det er langt bedre at bruge det dobbelte på fikumdik at halvdårlige valg.

Efter dage og måske ugers tilpasning - inklusiv reparation af alle de skruehuller der var placeret en brøkdel af en millimeter forkert, kan du nyde frugten af selvgjort arbejde, inklusiv rammen der nu er gennemhullet som en si af alle de forkerte skruehuller - indtil de bevægelige dele i det viste hængsel fra jem&fusk slides fordi det slet ikke er dimensioneret til at bære vægten af en dør.

Tillykke med det fuldendte evighedsprojekt, men se på opgaven fra den positive side. Du har her en enestående chance for at opfinde endnu en måde hvorpå en opgave ikke skal løses.   

Hej Mr B.
Da jeg så billedet af dit læ skur syns jeg det lignede noget i kaninbur klassen. Dem har jeg lavet flere af hvor bladhængslerne sættes uden på den oplukkelige ramme. det er lissom osse bladhængslets natur. Men vil du ha det på den anden måde er der ingen grund til at gøre det mere kompliseret end nødvendigt. Sæt hængslerne på dørrammen, så præcist du kan efter en vinkel streg. Sæt døren fast med øverste hængsel med en skruetvinge. Skru nederste hængsel  fast med en skrue. tag skruetvingen af og sæt en skrue. Luk døren og se hvordan den går. Er der brug for justering i forhold til karmen tager du en skrue ud flytter hængslet hen hvor du vil ha det og sætter en anden skrue. Så skulle det gerne passe. at der har siddet en skrue tidligere nær et hul. Er uden betydning.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis