Montere bladhængsel på dør

Hej,
Jeg skal lave en dør til et læskur. Jeg har allerede lavet en ramme af regler, og uden på den kommer der så en sporplade som beklædning.

Nu er min store udfordring så hvordan jeg får monteret dørrammen på karmen.

Jeg har tænkt mig at bruge bladhængsler som disse: https://medieserver.jemogfix.dk/fotoweb/dk/varer/700/5100%209052877.jpg

Jeg har tænkt, at den side af dørrammen hvor hængslerne skal sidde skal monteres så den passer med karmen, og så kan jeg ellers vride den anden side af dørrammen så den passer i hullet før jeg så 'låser' dørrammen ved at montere en sporplade som beklædning.

Men hvordan får jeg monteret de hængsler - døren skal jo være åben når jeg gør det - så jeg kan skrue dem fast i både dørramme og karm. Men udfordringen er så hvordan jeg får sikret mig, at jeg får monteret rammen så den passer helt korrekt i dørhullet?

Ret simpel problematik, jeg er sikker på der er en nem fremgangsmåde som jeg blot ikke har luret.

På billedet ses dørrammen, som står løst I dørhullet.
19 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Bladhængsler er ikke velegnet til døre. Brug hamborghængsler.
Jeg ved godt et hamborghængsel er bedre - men det bliver en meget let dør, og så bruger jeg materialer, som jeg har liggende. Ellers tak for tippet.
Du får aldrig et bladhængsel til at fungerer med den konstruktion du har lavet.
Hvorfor mener du ikke det? Monteres så hængseldelen peger udad.
Fordi ingen ved deres fulde fem kunne finde på at anvende bladhængsler til en dør. Årsagen er indlysende. Hvad du efterspørger er teoretiske gætteriet, og dine gætterier er lige så gode som min.
Annonce
Hvorfor skal døren være åben når du skruer hængslerne på? Hvis du kiler rammen fast i hullet hvor du vil ha den så skruer du hængslerne fast hvor du vil ha dem. Sætter pladen på medens den er kilet op. Fjerner kilerne og døren kan åbnes. Sørg for at der er luft nok i låsesiden eller at den er høvlet skrå så der er plads når den åbner.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Placér rammen hvor den skal være i lukket tilstand. Afstand til karm således at hængslet lige nøjagtig passer ind i revnen. Sæt så en streg på kram og ramme, hvor du vil have hængslet siddende. Tag rammen ud.
Hold hængsler på karmen efter stregerne, og marker monteringshuller. Du kan evt, skrue dem fast og så fjerne skruen igen. Det letter monteringen af hele rammen.
Monter hængsler på rammen efter stregerne.
Og endelig, så skruer du ramme og hænglser fast i de markerede huller i karmen.
Kovas og Jenshøj: Er det en metode I har afprøvet eller er det en skrivebordsteori?
Ja. Jeg har monteret en hængslet dør før.
Jenshøj: På det bladhængsel Mr. B viser, sidder skruehullerne for tæt til at holde en dør hvor karmen er af fyrretræ. Har du anvendt et bladhængsler til en dør, er hængslet ikke samme type, eller døren af konstrueret af "blafrepap". Er du tilfreds med resultatet må dine kvalitetskrav skrabe bunden.   

Det står naturligvis Mr. B frit for at anvende hvad der er i skuffen for at spare en bøjet 5'øre men resultatet bliver noget stadig noget fikumdik. 
Der er yderligere 9 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis