Tilslutning af vaskemaskine med 230V stik i 400V udtag?

Hej med jer,

Jeg har lige købt hus og skal til at sætte min vaskemaskine til, som har et almindeligt 230V schuko stik.

Udfordringen er at under bordet hvor den skal stå, er det eneste strømudtag der er i nærheden, et 400V udtag.

El er ikke min stærke side, så jeg er i tvivl om dette kan lade sige gøre?
Jeg ville have det lidt "undeligt" med at klippe stikproppen af en helt ny vaskemaskine.

Kan i hjælpe?   

Det er denne vaskemaskine jeg har: https://www.siemens-home.bsh-group.com/dk/produktliste/WM14T69EDN

Her er billeder af strømudtaget:

17 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
kraft er : L1, L2, L3, Nul og jord.
måler man mellem L1 og L2 eller L3 har du 400 V
Måler du mellem Nul og L1, L2 eller L3 har du 230V
derfor skal den tilsluttes L1, Nul og Jord.
som regel er farverne
L1 = brun
Nul = blå
Jord = gul/grøn
husk det var SOM REGEL de havde de farver!

Okay - det giver mening :)

Det er også de tre der sidder ledninger til, så det tyder på de tidligere ejere også har brugt 230V.

Men jeg er stadig i tvivl om det er en "rigtig" løsning at klippe stikket af vaskemaskinen? Det vil jo være en nødvendighed hvis den skal sluttet til udtaget, eller hvad?
Hvis du ikke vil klippe stikket af, kan du få monteret en ny stikkontakt med sidebensjord ved siden af det nuværende 400V udtag. Det har så den fordel, at det er let at koble maskinen fra ved fejl/udskiftning.
Er der ikke noget med at det kun må være 10/13 amp sikring, og når man gør det sådan der, så kommer det bag en 16 amp sikring ?

bobe skrev den 30-09-2021 14:42:45

Er der ikke noget med at det kun må være 10/13 amp sikring, og når man gør det sådan der, så kommer det bag en 16 amp sikring ?

Medmindre der eksplicit står i vaskemaskinens manual at du ikke må forsikre med 16A kan jeg ikke se problemet. Hvis du sætter en stikkontakt på 16A sikring skal den være beregnet til 16A. Uanset hvad kan du jo sagtens sætte brugsgenstande til udtag med flere A end genstanden forbruger.
Usikker på hvad det er du har i tankerne.

Blarsen, jeg ville bare klippe stikket, før i tiden ville man alligevel have klippet stikket og skiftet til dansk stikprop med jord - før man nemmere kunne få schuko-stikkontakter.
Annonce
Bobe: Nej det er der ikke noget med. Det er ikke brugsgenstanden der bestemmer største sikring foran, det er ledningerne. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Tak for hjælpen alle sammen.

Jeg kommer i tanke om at der jo også skal tilsluttes en tørretumbler.
Hvis vi nu siger at jeg ikke klipper stik af maskinerne, vil det så være en løsning at tilslutte en strømskinne med 3 udtag til vægudtaget, så både vaskemaskine og tørretumbler kan tilsluttes til den?
Og er det noget jeg kan lave selv, eller bør jeg få en elektriker til det?
Hvis vi nu siger at jeg ikke klipper stik af maskinerne, vil det så være en løsning at tilslutte en strømskinne med 3 udtag til vægudtaget, så både vaskemaskine og tørretumbler kan tilsluttes til den?
Ja, det kan du også snildt. Det har jeg selv gjort. Men strømskinnen skal være godkendt til 16A! Strømskinnen kan med fordel være med Schuko-stik, da det er det, som de kommer leveret med.

 

Det er ikke en holdbar eller lovlig løsning at fuske med en tilkoblet strømskinne. Du må i princippet heller ikke selv montere ledningerne i det udtag du har nu.

Få en elektriker til at montere 2 x Schukostik på væggen. Så kan du fremover bare tilslutte maskinerne med det stik som følger med.
Schukostik er den type stik som vaskemaskiner osv. er født med. Med Schukostik på væggen passer stikket, så de får jord uden du skal skifte stikket på lednignen eller sætte et mellemstykke på der passer til de almindelige danske stik.
Der er yderligere 7 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis