Tilslutning af vaskemaskine med 230V stik i 400V udtag?

Hej med jer,

Jeg har lige købt hus og skal til at sætte min vaskemaskine til, som har et almindeligt 230V schuko stik.

Udfordringen er at under bordet hvor den skal stå, er det eneste strømudtag der er i nærheden, et 400V udtag.

El er ikke min stærke side, så jeg er i tvivl om dette kan lade sige gøre?
Jeg ville have det lidt "undeligt" med at klippe stikproppen af en helt ny vaskemaskine.

Kan i hjælpe?   

Det er denne vaskemaskine jeg har: https://www.siemens-home.bsh-group.com/dk/produktliste/WM14T69EDN

Her er billeder af strømudtaget:

Hej med jer, Jeg har lige købt hus og skal til at... Vis hele indlægget
17 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg kan fuldtud tilslutte mig indlægget om at få lavet to schuko stik til vaskemaskine og evt tørretumbler, så det bare er at sætte stikket i. Det med strømskinnen er noget fusk.

fase
Jeg kan acceptere at en fastmonteret strømskinne nok ikke er efter bogen og at det skal udføres af en autoriseret.
Men hvori skulle der teknisk være noget i vejen med det? Hvis kabel og stikdåse er godkendt til 16A?
 
(Min interesse er pga. jeg selv næsten har det lavet sådan; dog som et gammeldags fladt kraftstik med kort kabel til en strømskinne med Schukostik til vaskemaskine og tørretumbler)
Hvis du synes det er OK med en forlængerledning, så gør du bare det. Det flade kraftstik er ikke gammeldags, men et fuldgyldigt stik. 

fase
Tak for svar. Men er der nogle tekniske begrundelser/fejlscenarier? 
Faktisk står der i mange vejledninger, at der ikke må bruges forlængerledninger, men jeg synes, du skal fortsætte med at bruge din løsning. I mine øjne er det en håndværksmæssig forkert løsning, men jeg er også miljøskadet som kabelabe.    

fase
Annonce
S. Fabrin skrev den 01-10-2021 09:19:40

Jeg kan fuldtud tilslutte mig indlægget om at få lavet to schuko stik til vaskemaskine og evt tørretumbler, så det bare er at sætte stikket i. Det med strømskinnen er noget fusk.

 Tak for svaret - det tror jeg, at jeg vil gøre så, når nu flere siger det samme :)

Hvor lang tid vil det ca. tage en elektriker at lave dette? Med andre ord, hvad vil det ca. koste?
Hvad det koster bliver du nødt til at spørge elektrikeren om, men inden for et par af de lange burde det kunne laves.

fase
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis