Vandrør i badeværelse

Hej med jer.

Jeg skal igang med at renovere badeværelse helt fra bunden.

Jeg har gjort klar til at kloak/vvs-manden kan komme igang med at trække nye kloak og vandrør.

Han siger han vil trække kobberrør til vand og ikke pexslanger.

Hvad er jeres mening. Er kobberrør bedre end pexrør.

Jeg vil mene at pexslange vil er bedst da det er er rør i rør så man på et senere tidspunkt kan udskifte rørene.
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ordentligt lavet kobber er helt fint efter min mening...

Teoretisk kan PEX skiftes ( rør i rør ) men om du kan gøre det i praksis vil kun et forsøg vise !!! Under alle omstændigheder er der jo dåserne der skal åbnes ind til for at kunne skifte den indvendige slange.... I en gipsvæg er de ikke sådan lige at komme ind til !! SÅ om det ene er bedre eller ej må vi tale sammen om om 50 år !!!

Men da det er dig der skal betale må du vel også bestemme om det er den ene eller den anden type rørføringer der skal laves......

MVH Njord
Hej

Uden at gøre mig klog på vvs området vil jeg dog mene at hvis det ikke bare er en reparation, så skal vandinstallationer opfylde kravene til udskiftelige rør (rør i rør).
Jeg mener at det er en installation i pexrør der er løsningen.
Pex R.I.R. er at foretrække da de KAN skiftes hvis der skulle opstå skader. (man kan få en dims til at skrue i ende af Pex'en og samle med den nye, så den kan trækkes med i samtidig med man trækker den gamle ud), men det gælder om at lave bløde buk på slangerne. Hvad angår dåserne, er det ikke noget problem, hvis man anvender de "gode" typer f.eks. Wirsbo. Det drejer sig kun om at fjerne 2 - 3 fliser for at skille dem af. Kobber MÅ ikke anvendes da man ikke kan undgå at lave samlinger inde i væggen, og dermed er det ikke lovligt.
nu ved jeg godt det her falder lidt udenfor men alligevel...

Da jeg fik installeret fjernvarme i 2003 måtte vvs´folkene kun bruge kobber rør (bor i Randers kommune)

Men havde det været i Århus kommune var det ligegyldigt om det var pex eller kobber.

Kan kun sige check med teknisk-forvaltning først,om der er specielle forhold i den kommune man bor i.
Nu er det jo heller ikke vandrør - og højst sandsynligt er det synlige rør
Annonce
Ingen af delene. Der er iøjeblikket 2 undersøgelser igang medhensyn til deres afgivelser af stoffer til drikkevandet.
Pex rør er mistænkt for at afgive det forbudte stof formaldahyd som er kræftfremkaldende.
Kobberrør for at afgive kobber til vandet som i for store koncentrationer også er farligt. Der er jo heller ingen der kunne drømme om at lave mad i en ren kobbergryde idag.
Derfor ville jeg holde mig til de trditionelle stålrør, og det er nemt at plasere dem skjult. Det burde din VVS mand være ekspert i.

laurberg
Tja - og har man prøvet at pille et stål-vandrør ned og set det indeni, så er det også artige sager, der gemmer sig. Når man så samtidig tænker på, at de offentlige rør er et mix af stål og plast, så ved jeg ikke, hvor meget det betyder....
Jeg ville holde mig fra kobber alene af den grund, at smider du en skrue eller et bor i det, er det færdigt og svært at skifte. Med Pex har du en god sandsynlighed for, at du kan skifte det - og med jern er det lidt en kunst at gøre det.....

Mht. holdbarhed tror jeg ingen af delene bliver et problem i din ejertid..... og sandsynligheden taler for, at badeværelser bliver renoveret igen inden rørene er slidt op!

Mvh.

Jan R.
Hej,

Jeg faldt lige over følgende vejledning Er der plads nok fra Teknologisk Institut. Den indeholder mange gode anbefalinger om, hvordan man laver hensigtsmæssige og lovlige installationer.

Hilsen
HansL

Mvh.
HansL
Jeg ville helt klart bruge pex der kan også være andre problemer med kobber end dem der er nævnt i de svar jeg har læst

kobber må ikke blandes med feks. galv.rør se spændingsrækken

mit råd er pex men sørg for at der bliver brugt gode materialer en god pexdåse koster ca 150-200 kr rør 10- 15 kr pr meter (iden iso)
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Nyhed! Spartelmasse godkendt til Fermacell fra Flügger. 
Få 25% rabat med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også