Nødstop til hjemmebygget bordrundsav

Jeg har bygget en bordrundsav hjemme i garagen, og vil gerne have monteret et nødstop.
Pt. går strømmen ind via en 1-polet afbryder, og videre til en stikkontakt, hvor saven er koblet til.

Der skal være så simpelt som muligt, jeg har lidt erfaring med strøm, men vil helst ikke ud i noget, der er mere avanceret end almindelige stik kontakter.

Jeg håber, at jeg kan købe en nødstopafbryder, og montere den instedet for min min 1-polede afbryder, men kan det lade sig gøre, og hvilket nødstop skal jeg købe?

Kan noget a la dette bruges? https://www.traedrejerbutikken.dk/shop/kontakt-m-noedstop-2048p.html
28 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Den vil kunne bruges, men du skal sikre dig at du bruger et nødstop/kontakt der ikke er koblet ved strømudfald.
Hvis din strøm går, og du så skifter sikringen må saven ikke starte automatisk før du igen har trykket på start.
De skriver ikke noget om det, så jeg ville lige kontakte dem og sikre mig det.

Jeg har brugt sådan en (link) til min overfræser, men den har ikke nødstop, men bare en stopknap...  

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Nødstop kan fungere som en 1-polet afbryder, så det kan du nemt hitte ud af. Det nødstop du har fundet ligner noget man klikker ind i en tavle/maskine med.
Jeg er mere vant til noget med skrueterminaler   alla: https://www.greenline.dk/elartikler/industri-el/afbrydere-nodstop/komplet-nodstop

Et illustrativt billede af terminalerne fra et lign. produkt: https://res.cloudinary.com/evoleska/images/e_trim:0:white/q_auto,c_lpad,ar_1,f_auto,b_white/w_960/v1589640163/product/1840230/malmbergs-komplet-ndstop-on.jpg
Ret beset hører en rundsav vel til de maskiner, der kræver nulspændings udløsning, så et relæ med start/stop knap plus et nødstop må være den helt rigtige løsning.

fase
Den som trådstarter henviser til har nulspændigs udløser. Jeg har brugt den type før. Men det er korrekt at den skal indbygges i en boks.
Den er ikke 1 polet men skal have både fas og nul igennem afbryder. Der anes en lille diagram på siden af den som viser hvordan.
Her er en anden mulighed som også forbliver off efter strøm udfald LINK 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Piskeris skrev den 30-09-2021 12:15:46

Nødstop kan fungere som en 1-polet afbryder, så det kan du nemt hitte ud af. Det nødstop du har fundet ligner noget man klikker ind i en tavle/maskine med.
Jeg er mere vant til noget med skrueterminaler   alla: https://www.greenline.dk/elartikler/industri-el/afbrydere-nodstop/komplet-nodstop

Et illustrativt billede af terminalerne fra et lign. produkt: https://res.cloudinary.com/evoleska/images/e_trim:0:white/q_auto,c_lpad,ar_1,f_auto,b_white/w_960/v1589640163/product/1840230/malmbergs-komplet-ndstop-on.jpg

 Tak svar og link. Den det ser overskueligt ud, så den vil jeg prøve.



Annonce
S. Fabrin skrev den 30-09-2021 16:01:28

Ret beset hører en rundsav vel til de maskiner, der kræver nulspændings udløsning, så et relæ med start/stop knap plus et nødstop må være den helt rigtige løsning.

 


Det er udelukkende til eget brug i garagen, og der vil ikke være strøm til maskinen, når jeg ikke bruger den.
Nødstoppet er mest tænkt som en slags børnesikring, da da mine børn også er i garagen og indimellem piller ved tingene.

Når det så er sagt, har jeg ikke noget imod den feature, men medmindre det er indbygget i noget der er forholdsvist nemt at montere, kan jeg godt leve uden.
Du skal være opmærksom på at den som Piskeris henviser til kun er en nødstopknap som vil virke efter hensigten sammen med en overordnet styring. Bruges den alene på din sav har den samme funktion som din 1 polede afbryder.
Den har ikke det krævede nulspændings afbrydelse som jeg lige vil forklare lidt om.
På enhver maskine som man kan komme til skade med skal der være en indretning der gør at maskinen ikke kommer i gang igen af sig selv efter en strømafbrydelse. Der er skel alvorlige skade ved at man er begyndt at lave noget på maskinen under strømafbrydelse, rengøring slibning eller andet. Når så strømmen vender tilbage starter maskinen hvis man ikke manuelt har afbrudt maskinen. Det kan tage en finger eller mere hvis vi taler om rundsav. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Nødstoppet er mest tænkt som en slags børnesikring, da da mine børn også er i garagen og indimellem piller ved tingene.

Dine børn skal på ingen måde have nogen som helst mulighed for at kunne starte maskinen, så stikket trækkes ud af kontakten efter brug. Pilfingre sikrer nødstoppet ikke i mod.

fase
Hvorfor ikke forbinde den via en fodpedalafbryder, så den kun kan køre når man træder på pedalen? Det vil også give dig skadebegrænsning hvis det slemme skulle ske mens du benytter saven.

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
JohnLarsen skrev den 03-10-2021 22:47:34

Hvorfor ikke forbinde den via en fodpedalafbryder, så den kun kan køre når man træder på pedalen? Det vil også give dig skadebegrænsning hvis det slemme skulle ske mens du benytter saven.

 Fordi der skal være nulspændingudløser ved den slagt maskiner. Maskinen må ikke kunne sætte igang ved spændingsudfald.


fase
Der er yderligere 18 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis