Bærende skillevæg - eller ej?

Davs derude!

Jeg ønsker at "åbne op" og fjerne den 7.5 cm. tykke skillevæg af letbeton i mit hus fra midt 60'erne. Spørgsmål er så blot om skidtet er bærende - eller ej? Tagkonstruktionen består af gitterspær samt teglsten.

Hvad mener i?

3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det kan man ikke sige noget entydig om ud fra plantegning. Der er jo skillerum nogenlunde midt igennem bygning hele vejen så det kan være en konstruktion med støtte på dem. 
Har du en snittegning med noget bekrivende tekst så kunne det være det kan bedømmes med større sikkerhed. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Det viser at det er selvbærende gittespær. Du kan godt fjerne den væg uden at det gør noget ved spærene. De skrå der udgør gitteret kaldes tænger, og der er ikke nogen af dem der går ned imod væggen. Så der er ikke lagt nogen vægt fra taget derned.
 Når du fjerner væggen tager du noget stabiliserende væk fra gavlen. Det er normalt ikke et problem. På snittegning er der vist en rem på ydermuren på langs ad huset. Jeg kan se at der er et vindues parti i den ene side, i gavlen. Mon ikke der også ligger samme rem hen over gavlen, eller en overligger over vindues partiet med noget murværk over. i så fald vil gavlen alene efter min bedste overbevisning være stabil nok i forholdt til vindtryk. Står gavlen kun hen til vinduesparti så bør du søge råd hos en lokal byggesagkyndig m.h.t. stabilitet. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis