Built-up tag blafrer i vinden

Hej med jer.

Jeg har overtaget et hus fra 1960, men som for nyligt er blevet opgraderet med facadeisolering og nye lofter. Det er et fladt skrånende tagpaptag, og indvendigt er der troldtekt lofter.

Efter at have boet der kort, kan jeg konstatere at dampspærren sidder løs. I hvert fald blafrer den - også selvom det ikke stormer udenfor. Jeg har snakket med håndværkeren, og har prøvet at få ham til at finde en løsning på det, for larmen er jeg ikke tilfreds med.

Er der nogen herinde, der har lignende erfaringer, og eventuelle løsningsforslag?

Jeg fandt nedenstående artikel om et tilsvarende problem:
https://www.bolius.dk/blafrende-dampspaerre-i-nybygget-hus-skal-vi-leve-med-den-larm-87831

Her fæstner de dampspærren fuldstændigt til et lag gips. Er der nogen, der har andre forslag?
19 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg forstår ikke hvordan dampspær kan blafre med fladt tag. Hviler isoleringen ikke på den?  

Mvh Troels
Hvad er mine rettigheder her? Jeg har overtaget huset for et par uger siden, og arbejdet er ca. et år gammelt. 
Er du sikker på, at det er dampspærren, der larmer. Det kunne være undertaget.

fase
S. Fabrin skrev den 30-09-2021 07:31:49

Er du sikker på, at det er dampspærren, der larmer. Det kunne være undertaget.

 Det var faktisk også det jeg tænkte - giver næsten ikke mening at det er dampspærren, med mindre der er hulrum mellem troldtekt-dampspær og isolering. Jeg er bare ikke så bekendt med konstruktionen i et fladt tag - om der er undertag ved tagpap.. 

Hvis vi antager det er undertag, så er det vel stort set umuligt at komme til, uden at fjerne isolering/dampspær eller tag helt.

Du er dårligt stillet - din ejerskifteforsikring dækker ikke, da det er til gene - men ikke umiddelbart til skade - og ejerskifte dækker kun opståede skader fra før overtagelse. Din eneste chance er at gå til håndværkeren - og det bliver nok op ad bakke - for i praksis skal han lægge taget om for at rette op på det.

Jeg ved ikke om det er muligt at komme ind via gavlene og skyde brædder eller bånd ind mellem spærene og få dem spændt fast op mod undertaget. 


Mvh Troels
Annonce
Jeg har snakket med håndværkeren, og han mener der mangler et vindstop.
Mig bekendt er tagpaptage aldrig med undertag. Det giver ingen mening. Tagpap fæstnes direkte på et fast underlag enten af brædder eller plader som skal være helt tæt.

mri88 vedhæfter en tegning der viser princippet i opbygning af paptage, men vindstoppet er jeg aldrig stødt på. Ventilationssprækken mellem isolering og skal sikre korrekt ventilation som beskrevet i stort set alle ståbier.

Jeg bemærker også at illustrationen med vindstoppet er vedhæftet bemærkningen "Fladt tag fremtidig tilstand". Det forstår jeg simpelthen ikke.

Det kræver en nærmere uddybning.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Helt kort mener han der kommer luft ind lige over dampspærren - under isoleringen. Giver det mening? Illustrationen er taget lidt ud af kontekst, så teksten under har ikke noget med sagen at gøre. 
Det giver faktisk ingen mening med mindre klimaskærmen er helt ude i skoven. Klimaskærmen gælder både lodrette og vandrette flader og skal beskytte både mod vind og vand.

Kan du oplyse hvordan overgangen mellem tag og mur er udført. Gerne med nærbilleder af build-up taget?
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Jeg har fået telefonen op gennem brædderne i udhænget og taget lidt billeder. Det ved jeg desværre ikke om jeg bliver klogere af.
Der er yderligere 9 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis