Installering af varmelegemer

Joden
Joden
59 7470
Hej derude 🤗
Jeg er ved at lave en hjemmelavet ovn til pulverlakering. I den forbindelse har jeg skraldet varmelegemer fra 2 køkkenovne.
Er der en venlig sjæl der kan give en guide (gerne billede også) af hvordan jeg skal trække kabler. Hele vejen fra 230V stikkontakt til varmelegemer (inc thermostat) og alt der imellem? 🤗😃

Mvh

Hellere skrue end svejse. 
36 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
S. Fabrin
S. Fabrin
13942 4400
Inden vi begynder at tegne diagram og lave en anvisning, er der brug for nogle data over varmelegemerne, eller skal vi gå ud fra at de er til 230 V? Kan du ikke lige måle modstanden og se om der står noget på varmelegemerne. Måske var ovnen til 400V. Ved du, om det var tilfældet? 

fase
Varmelegemer plejer at være ret lige til, fase i den ene ende, nul i den anden. Eftersom der er 2 sæt i hver side, kan du evt luse dem sammen, så får du fuld knald på effekten med et enkelt kabel og begrænsede muffer.
God ide lige at måle modstanden, stik os resultaterne hvis vi skal vejlede ud fra dem.
Hvad er det for en termostat du har fat i, den skal også kunne holde til belastningen  
Vil være fint at gøre sig nogle tanker om hvor meget strøm du trækker, og dertilhørende kabel dimensionering - evt om din forsikring kan holde.​
S. Fabrin
S. Fabrin
13942 4400
Piskeris, i ældre komfurer (meget ældre) var varmelegemerne i serie og beregnede til 190V.
Det er jo heller ikke sikkert, at der skal bruges mellem 4 til 6 kW til ovnen.

fase
Annonce
Joden
Joden Trådstarter
59 7470
Hej alle sammen.
Ja varmelegemer er til 230V (de kan vidst også kører 400V, men kørte med 230V). Ved ikke hvor mange watt de er på
Termostaten er fra den ene ovn, så den skulle være god nok 🙈

karl smart
karl smart
1957 2600/2700
Det er ikke bare lige , du skal have termostat på og bruge varmebestandige ledninger , og jord og udligningsforbindelser skal også være i orden....................

Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............
S. Fabrin
S. Fabrin
13942 4400
Joden skrev den 29-09-2021 14:44:28

Hej alle sammen.
Ja varmelegemer er til 230V (de kan vidst også kører 400V, men kørte med 230V). Ved ikke hvor mange watt de er på
Termostaten er fra den ene ovn, så den skulle være god nok 🙈
Står der intet på varmelegemerne om effekten? Hvilken temperatur skal du bruge i den kommende ovn? Kom med lidt flere oplysninger. Som f.eks hvad skal det indbygges i. Hvis du kun ønsker et diagram, skriver du bare det, så tager du dig selv af indbygning osv.

fase
Annonce
Joden
Joden Trådstarter
59 7470
Fabrin
Ja det er kun ledningsdelen. Alt andet har jeg selv styr på. Ellers genbruger jeg bare det gamle ledningsnet fra en af ovnene og gemmer bag ovnen, hvis det skal være så svært.
Ovnen skal max kunne holde 270 grader hvilket de ovnene de kom fra også kunne.
Forstår ikke helt hvad problemet er 😂😬

S. Fabrin
S. Fabrin
13942 4400
Ledningsdelen er rimelig simpel. Du forbinder de to øverste på billedet og de to nederste på billedet til venstre. Så har du to tilslutninger tilbage. Det samme gør du med tilslutningerne  på højre side. Du står nu med fire ledninger. Tag nu en fra hver side og forbind sammen to og to. Du har nu to tilslutninger. Den ene forbindes gennem termostaten til fase og den anden forbindes til nul. Du har nu en tilslutningseffekt på en anslået 6-7 kW. Det kan du ikke tilslutte til 230 V, da det vil trække en strøm på ca. 26A. Det er grunden til, at der ønskes oplysninger om effekten på varmelegemerne eller i det mindste modstanden i hver varmelegeme, så det er muligt at beregne effekten. Forstår du nu problemet?

fase
Joden
Joden Trådstarter
59 7470
Hej igen. Der står 2700w 230V på varmelegemer. Kan I bruge det til noget? 🤗🥰

S. Fabrin
S. Fabrin
13942 4400
Har du virkelig brug for 10800 W til din ovn ? Det betyder, at du skal bruge to faser og nul som tilslutning. Strømmen vil så i hver fase blive 5400/230 = 23,5 A. Hvis du kan undvære det ene varmelegeme er belastningen pr. fase 3*2700/690 = 11,7 A. De 11,8 kW kan varme en stor ovn op til et anseeligt antal grader.
Hvis du vælger at bruge flere faser, skal der indsættes en kontaktor, som styres af termostaten.

fase
Der er yderligere 26 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Lignende indlæg

1. Jeg vil ha MEST ud af mine solpaneler
    Grøn energi og sparetips (33 svar)
  2. Sløv ovn
    Hårde hvidevarer (13 svar)
  3. Varmluft ovn
    Lav-Hobby (10 svar)
  4. Køb af ny komfur (230v/400v)
    Hårde hvidevarer (15 svar)
  5. Siemens ovn, fejlstrøm????
    Hårde hvidevarer (7 svar)
  6. AEG komfur - ovn slår fejlstrømsrelæet
    Hårde hvidevarer (6 svar)
  7. Netspænding/fasespænding
    Belysning (11 svar)
  8. Ovn springer sikring
    Hårde hvidevarer (19 svar)
  9. Konvertering 230V-380V
    Fyr og opvarmning (34 svar)
  10. Få lavet en ovn-stikkontakt
    Lav-Hus (10 svar)

Populært lige nu

1. 380v Elmotor med ....3 poler??
    Værktøj og maskiner (læst 199 gange)
  2. Lave gangsti langs hæk på skræning
    Lav-Hus (læst 165 gange)
  3. Microovn slår selv børnesikring til
    Hårde hvidevarer (læst 403 gange)
  4. Sælgeransvar - Landbrug
    Jura, reglementer og krav (læst 879 gange)
  5. Samle 3 ledninger i LK stikprop
    Værktøj og maskiner (læst 235 gange)
  6. For lidt ampere
    Lav-Hus (læst 442 gange)
  7. Ny tagrende, for kort?
    Lav-Hus (læst 187 gange)
  8. halvere spær, dårlig ide?
    Lav-Hus (læst 227 gange)
  9. Forskalle på listeloft
    Lav-Hus (læst 411 gange)
  10. Dur min plan til kældertrappen?
    Lav-Hus (læst 164 gange)