Åbning i væg

Hej,

Jeg har en indervæg på 75mm som er bærende/med bærende, hvor jeg gerne vil have en åbning i på 140 cm. Det vil bevirke at jeg skal understøtte 2 spær.  

Derfor leder jeg efter noget som er 75mm bredt, og som er 200 cm langt og som kan bære de 2 spær. Jeg har kigget på limtræsbjælker, og har kigget efter betonbjælker ..

Hvad ville i gøre ?

Mvh Bo

10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Oplysningerne du efterlyster finder du i ståbi for tømmerkonstruktioner.

Jeg vil ikke anbefale stålbjælker. De foreslås rutinemæssigt af folk der ikke selv har prøvet at monterer disse. De vejer godt til og kræver det meste af et fodboldhold at mokke på plads, hvor en bjælke i træ kan monteres af to mand.
Rantzau skrev den 29-09-2021 10:29:39

Oplysningerne du efterlyster finder du i ståbi for tømmerkonstruktioner.

Jeg vil ikke anbefale stålbjælker. De foreslås rutinemæssigt af folk der ikke selv har prøvet at monterer disse. De vejer godt til og kræver det meste af et fodboldhold at mokke på plads, hvor en bjælke i træ kan monteres af to mand.

>Oplysningerne du efterlyster finder du i ståbi for tømmerkonstruktioner.
Dette forstår jeg ikke lige.. Vil du forklare ?

Jeg tænkte også på sådan en 65mm x 200mm x 2000mm

https://www.10-4.dk/varer/byggematerialer/trae/limtrae/Lilleheden-limtraesbjaelke-1822204-20190710_095752?gclid=CjwKCAjwndCKBhAkEiwAgSDKQZ3TTgupcefcm-x0fXAfLPJplg-AYaLBKoTiWbN9r6uTnfVxLiIZjBoCPtMQAvD_BwE
Et IPE profil i den efterspurgt dimension vejer Ca. 25 kg.. der skal nok ikke mere end et lilleputhold til at løfte det.

Skal det indbygges i en ydervæg eller en indvendig væg?
Eksempelvis denne, men der findes mange andre:
Inden du køber noget som helst, vil jeg anbefale du sætter dig ind i hvad der kræves, og der er ingen fornuftig grund til indsætte stål/jern i trækonstruktioner. Det er ikke nok at løfte dem. De skal også monteres korrekt.

Bobe har oplyst at det gælder en indervæg.
Annonce
Bobe: Er du i gang med en større renovering vil jeg også anbefale denne:
Jonathanhandyman skrev den 29-09-2021 10:37:17

Et IPE profil i den efterspurgt dimension vejer Ca. 25 kg.. der skal nok ikke mere end et lilleputhold til at løfte det.

Det er en indvendig væg den skal indbygges i 

Jonathanhandyman skrev den 29-09-2021 10:37:17

Er det en IPE140 du tænker (140mm høj og 73 mm bred også i 2 meter )

Både jern profil, limtræ bjælke eller spærtræ kan monteres oppe på loftet over bjælkerne. Så stroppes de 2 bjælker op til den nyeoplagte. På den måde er man fri for at det tager lofthøjde i gennemgangs hullet. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Jeg har limtræ 75*240mm liggende mener jeg, jeg tjekker lige.. Det er postnr 7790

Mvh.
Mikkel
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis