Linoleum på køkkenbord med rund forkant

Jeg skal lægge linoleum (Forbo Desktop) på mit køkkenbord. Det nuværende bord er en laminatplade, som jeg tænker at pudse godt og grundigt, før jeg begynder at lime linoleummet på. 

Mit største problem er dog, at den eksisterende bordplade har buet forkant. 

Jeg overvejer 2 løsninger:

1: at skære et stykke af kanten 3-5 cm ind over skabets forkant og udskifte det med bambus ved at lime/skrue det fast (lime bagkanten af bambussen til den eksisterende bordplade og skrue den fast inde fra skabet og op i bambussen).

2: at fjerne buen (ca. 1 cm) skrue en billig fyretræsliste på og så til sidst lime bambusfiner på der dækker fyretræslisten.

Mulighed 2 er klart billigst (især fordi jeg allerede har bambusfiner), men jeg er i tvivl om, hvorvidt det kan holde. Så hvilken af de to muligheder, mener I, er bedst eller har nogen af jer et endnu bedre forslag? (som ikke er at købe en helt ny bordplade, idet jeg også allerede har købt linoleum)

Jeg har også overvejet at bukke/lime linoleummet ned over den buede kant, men jeg har fået at vide, at det skulle være ret svært og det har heller ikke været muligt at finde en håndværker, der har mod på opgaven.

PFT Helle
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Din forkant ervel en liste. Den fjerner du og skifter ud med en, der har den ekstra højde, så linoleum Kanten bliver dækket.
Dit valg. Men det er uhensigtsmæssigt! Det vil slippe ved mekanisk påvirkning
Det jeg skriver nu, ændrer givetvis ikke din idé, eftersom du har købt materialet. MEN...Linoleum er bestemt ikke et ideelt materiale til et køkkenbord, i hvert fald hvis du vil lægge det omkring vasken. Linoleum tåler ikke hyppig vandpåvirkning og slet ikke salmiakbaserede rengøringsmidler og opvaskemiddel (sulfo) - Det går i opløsning. Det skal tørres af grundigt. særligt langs armatur og vask, og må kun vaskes af med vand og evt sæbespåner. Derudover er det sart overfor varmepåvirkning.

Jeg kan ikke forestille mig at det kan holde til andet end en planlimmet elleroverliggende vask - ikke underlimmet.

Vær opmærksom på at kanten er temmelig tricky at skære pænt. Det bedste er, at bruge en overfræser.


Mvh Troels
Der er altså ret delte erfaringer mht. Holdbarhed og vedligehold..  
Jeg går med lignende overvejelser, og er både blevet rådet til at det er et fremragende materiale, og det modsatte🙂
Jeg har desværre ingen løsning til ho's spørgsmål.. andre end min tanke gik på at benytte en krydsfinerplade, og lade den (skarpe) kant stå frit..

 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

Annonce
Spørgsmålet er også om det virkelig er linoleum, eller måske vinyl.

Bent Andersen skrev den 28-09-2021 13:54:44

Spørgsmålet er også om det virkelig er linoleum, eller måske vinyl.

 Forbo desktop, er linoleum


 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis