Konsoljern på mursten?

Jeg har et rødstenshus fra ‘39, hvor jeg skal have opsat nye tagrender. Det kan jo godt gøres i de eksisterende rendejern, med nye kapper fra feks plastmo. Men problemet er, at nogle af rendejernene er bukket/klemt så de er meget smallere end de øvrige. Og da de sidder muret fast under tagstenene er de svære at rette, uden de gør løse. Derfor overvejer jeg som alternativ at bruge konsoljern, men de vil så skulle skrues direkte i stenene. Er det dumt? Jeg tænker i forhold til fugt og efterfølgende frostsprængninger? Er det noget man gør idag? Altså kontoret konsoljern på mursten?
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Normalt er rendejernene ikke muret fast men sømmet eller skruet fast på de to nederst lægter, så prøv om du ikke kan rette rendejernene, så de får den rette størrelse. Dine rendejern er sikkert blevet klemt på den udvendige side, så en vandpumpetang kan sikkert hjælpe dig. Har du ikke et billede af de klemte rendejern?

fase
Det er nu ikke helt let med gamle understrøgne tagsten. Jeg ”snød” og skar de gamle rendejern over med vinkelsliber og svejste nye ender i. Ikke den letteste opgave, men med fint resultat til de nye “rigtige” zinktagrender.

Søren O
Søren du deltager også i gættekonkurrencen, for vi aner ikke noget som helst om hvor meget ude af mål det drejer sig om. Det må være minimalt, når den nuværende tagrende er i rendejernet.

fase
Jeg kan ikke komme til at tage billede lige nu. Men nogle af dem er klemt et par cm i toppen, hvilket betyder at jeg faktisk godt kan presse tagrenden ned i dem, men at de mister formen så endestykke osv ikke passer

Og ja, de er netop lagt under understrøjne tagsten i den mørtel der ligger under den yderste række sten og lukker tæt mellem mur og tag. Men det er noget porøst noget man nemt får bøvlet løs.

Fabrin - hvad sker der lige??
Trådstarter foreslår at bruge konsoljern og montere dem på muren. Er der noget galt i at komme med et alternativt forslag?

Søren O
Annonce
Søren O skrev den 27-09-2021 22:08:15

Fabrin - hvad sker der lige??
Trådstarter foreslår at bruge konsoljern og montere dem på muren. Er der noget galt i at komme med et alternativt forslag?

 Søren, du har helt misforstået mit indlæg. Når jeg skriver, at du også deltager i gættekonkurrencen, mener jeg, at vi ikke har billeder eller mål på, hvor meget rendejernene er ude af mål.  Så  ingen aner, hvor meget  rendejernene er bukkede. Vi må dog gå ud fra, at den nuværende tagrende stadig er i de bukkede rendejern, og med mindre tagrenden er trykket helt flad, burde der være en mulighed for at rette dem.

Da der mangler et eller flere billeder, og det er en mangel der går igen i flere tråde, er det tit som at deltage i en gættekonkurrence. Så vi ved ikke om rendejernet skal bukkes indad eller udad, hvilket giver forskellig påvirkning på rendejernets fastgørelsespunkter. Jeg ville i første omgang forsøge at rette jernene, og hvis det mislykkes, bruge en anden metode. Jeg ser ikke noget galt i at bruge et alternativt forslag som f.eks dit. Det står trådstarter helt frit, både her og i andre tråde, at vælge mellem de forskellige forslag, der er stillet.  Jeg forventer på ingen måde at ramme plet hver gang. Du vil sikkert give mig ret i, at en del spørgsmål mangler oplysninger, som ville gøre besvarelsen lettere f.eks. billeder. Det kan i mange tilfælde være  svært at gætte sig til, hvad sagen drejer sig om, når der ikke er et billede at holde sig til. Der findes metoder til at rette rendejern med uden at påvirke fastgørelspunkterne, men de kræver erfaring i brug af værktøjerne. 

fase
Fabrin: Ja, jeg misforstod dit indlæg.
Du har helt ret i at rigtig mange af trådene herinde mangler oplysninger - og billeder til at give et konkret svar.
Det er ikke altid let at skrive en god forklaring - noget man selv synes er indlysende, forstår andre af gode grunde ikke. 

Søren O
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis