Radiatorer i kælder - 1 strengsanlæg

Hej.
Jeg håber i kan hjælpe mig med at få opklaret noget der for mig er lidt af et mysterie

Jeg har netop totalrenoveret et parcelhus fra 60’erne. Det indebar at hugge gulve op i køkken stue og fordelergang. Der er nu gulvvarmeI disse rum, så de lever deres eget liv, uafhængig af husets originale 1-strengsanlæg.

Dog er værelserne stadig opvarmet med radiatorer.
Der er delvis kælder under huset og her er der 2 radiatorer. Dem hr vvs’eren igen koblet på 1-strngsanlægget og der var nok en fejl. De skulle selvfølgelig have haft en frem og retur

det vil stadig være muligt for mig at køre en fem og retur ned i kælderen. Det bliver dog lidt omstændigt, idet jeg er nødt til at køre dem over loftet og ned i en kanal i stuen og igennem kælderdækket.
Derfor e

Spørgmål: der er ingen varme må radiatorerne i kælderen. Dog får jegpå den ene radiator varme frem i returløbet (klaphatten har givetvis ikke kendt strømretningen i anlægget og derfor byttet rund på frem og retur).
Varmen står dog kun i røret. Radiatoren forbliver kold.
Er der nogen der kan give en forklaring på hvodan der kan hænge sammen? Der vel næsten nødt til at være boget flow igennem radiatoren for at der overhovedet kan komme varme på røret?
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det må være en “ommer” for vvs-eren. Det kan ikke være rigtigt at han ikke kan finde ud noget så simpelt at tilkoble en radiator til et et-strengs anlæg.
Det er altid et problem når varmen skal nedad. Er radiatoren placeret over hovedstrengen er der normalt ingen problemer, men når varmen skal nedad, er det meget vigtigt at hovedstrengen, mellem de 2 afgreninger til radiatoren, er formindsket. Vandet løber hvor der er mindst modstand, så enten skal rørdimentionen være mindre, eller der skal monteres en reguleringsventil (drosselventil).

Søren O
Hej Søren.
Du har helt ret. VVS’eren skal selvfølgelig lave det om. Han har reduceret dimension mellem de 2 afgreninger, men som sagt tror jeg han hr byttet rundt så vandet løber først løber igennem grenen, der var tiltænkt som returløb og dermed den forrente vej igennem termostatventilen.
Det der undrer mig er at der er varme på røret, men ikke på selve radiatoren..
Der er sikkert et lille flow den forkerte vej. Det er så lille at røret afkøles inden det når radiatoren.

Søren O
Vil det så være din forventning at jeg kan få et ordentligt flow på radiatoren hvis han får ændret strømretningen i radiatoren?
Det vil jeg tro. Er der ikke pil med strømningsretning på termostatventilen?

Søren O
Jo det er der.
Jeg troede bare at en termostatventil ville “skyde” hvis vandet løber den forkerte vej.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis