Montering lampe i gammelt udtag

Hej,
Jeg prøver at hænge en lampe op i et anderledes udtag, som jeg ikke har set før.
Det svære ved det er, at jeg ikke synes, at jeg kan se nogle farver på ledningerne i udtaget?
Dermed en udfordring hvor blå og brun ledning til lampen skal føres hen.

Der sidder 2 ledninger i den løse, brune samlemuffe, og skaber endnu mere forvirring.

Håber, at nogen kan hjælpe.
2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Tja, det er stofledninger, noget gammelt noget
Den sorte bør være nullen (blå) og den  hvide/lyse bør være en tænding eller en fase (brun).
Men om du bytter om på farverne er ikke vigtigt, begge dele virker. Hvis du kun har 2 sæt ledninger, bør der bare være en nul og en tænding (fasen fra afbryderen)

Det ligner den hvide går sammen med en sort i samlemuffen. Det kan jeg ikke lide - ligner en kortslutning. Hvis du kan tænde på afbryderen uden sikringen går, bør det dog være fint.
Sluk for strømmen, så du kan forbinde lampen til den løse samlemuffen og den i lampeudtaget.
Du bør altid måle med multimeteret om der stadig er fut i.

Isoleringen har det forøvrigt med at rasle af de gamle stofledninger, oprigtig talt en brandfare på sigt. Hvis det er en ejerbolig ville jeg få trukket nye kabler.
Du har 2 ledninger og 2 tilslutnings muligheder, så det kan nærmet ikke gå galt.
Var det min installation ville jeg tage den brune kronemuffe væk, og samle de 2 ledninger i de faste klemmer, Det store hul og lampens ledning i den mindre.
Og det er ikke godt med den isolering der mangler. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis