Blanding af beton

Hej folkens

Jeg har snakket med en murer der viste mig blanding af beton i fritfaldsblander hvor rækkefølgen var

Først lidt vand
Så cement
Så støbemix
Så resten af vandet

Alle andre steder kan jeg se at rækkefølgen er
Vand
Mix
Cement

Sker der noget ved at benytte første rækkeføge med cement før mix?
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Bare det hele bliver godt blandet sammen, betyder rækkefælgen ikke så meget, men når du tømmer blandingen ud må der ikke sidde ret meget tilbage i tromlen.
(Jeg renser altid min tromle efter brug så den er hel ren, en højtryksrenser er effektivt til det, når den er tør får den en gang wd-40 så ruster den ikke)
Jeg bruger følgende metode i min fritfaldsblander.
Det meste vand tilsættes først, sammen med ½ delen af støbemix, det får lov lige at køre lidt, (så er tromlen ren for evt smårester fra sidste blanding)så tilsætter jeg alt cementen, og lader det køre lidt, så tilsætter jeg resten af støbemixen, jeg justere op med vand hvis blandingen bliver for tør.

Vi prøver igen, i morgen --
je_ns skrev den 26-09-2021 09:38:39

Bare det hele bliver godt blandet sammen, betyder rækkefælgen ikke så meget, men når du tømmer blandingen ud må der ikke sidde ret meget tilbage i tromlen.
(Jeg renser altid min tromle efter brug så den er hel ren, en højtryksrenser er effektivt til det, når den er tør får den en gang wd-40 så ruster den ikke)
Jeg bruger følgende metode i min fritfaldsblander.
Det meste vand tilsættes først, sammen med ½ delen af støbemix, det får lov lige at køre lidt, (så er tromlen ren for evt smårester fra sidste blanding)så tilsætter jeg alt cementen, og lader det køre lidt, så tilsætter jeg resten af støbemixen, jeg justere op med vand hvis blandingen bliver for tør.

 Tak for opklaring 

Jeg er lidt i tvivl omkring vandmængden - hvornår er der for meget, hvornår er der for lidt?
Man skal lave blandingen så tør som muligt, i en fritfaldsblander skal der være så meget vand i blandingen at det ikke klumper og sætter sig fast, sådan at man kan se hele blandingen er i bevægelse.


Vi prøver igen, i morgen --
Første portion 1/2 -3/4 spand vand  - 1/2 delen af støbemiks - cement  - sidste halvdel af støbemiks - justere med vand
Når du har blandet de første portioner har du en god fornemmelse for hvor meget vand der skal bruges så er det minimal hvor meget der skal justeres.
Hvis man kommer til at holde for lang pause fra sidste blanding indtil rengøring kan man kære en blanding af rigelig vand og murstens eller beton stumper. Det larmer godt men rengør også dyret. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis