Indkøb af ventilation til badeværelser i to-plansvilla

Jeg har fornyligt overtaget en større villa fra 1977, og der er af uransagelige grunde ikke udluftning på nogen af de to badeværelser (1. sal og stue), så det skal vi have ordnet. Der var sjovt nok skåret hul i loftet på 1. sals badeværelset, men ingen kanal lavet op til loft. I stueetagen var der lavet kanal fra brusekabinen og op til loftet og trukket strøm til denne, men der var ikke lavet decideret hul i brusekabinen, så der stak bare en strømførende ledning ud gennem træloftet i bruseren. O_o Vi har nu fået lavet luftkanalerne færdige, og ført dem ud via ventilationskanaler i taget.

Og her er så mine to spørgsmål:
På 1. sals badeværelset har tidligere ejer skåret et 130mm stort hul i loftet, hvilket jeg kan se ikke er standard for ventilatorer. Hvad anbefaler i her? Kan man få 130mm ventilatorer, eller er jeg ude i at sætte en 130mm skive i i stedet, og så skære et 100mm hul i denne? Eller en helt tredie løsning?

Hvor kraftige skal ventilatorerne være, ie. skal jeg kigge på hvor meget luft de kan bevæge i timen, og i så fald hvormeget? Fra stueetagen går kanalen 20 cm op, slår et knæk og går en halv meter vandret, og derefter ~5 meter op. På 1. sal går den ~2,5 meter op. Kanaler og udluftskanaler på taget er helt separate.

Tænkte at købe ventilatorer med hygrostater, så vi ikke er ude i et større projekt med at trække ledninger og lave nye stikkontakter, og derudover finder jeg det også mere praktisk. Dertil er lydniveau også en faktor, da 1. badeværelset ligger op af soveværelser.
0 svar
 Følg tråden
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis