Afstivning carport

Jeg har fået lagt spær på min carport, men oplever at konstruktionen ikke er stiv sideværts ved den midterste stolpe. Vil jeg opnå afstivende effekt ved opsætning af vindbånd, eller skal jeg tilføje noget andet?
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det vil ikke hjælpe med vindbånd. De afstiver imod at carport kommer ud af vinkel ved påvirkning på et hjørne.
En skråstiver fra den bærende søjle og op i spær vil hjælpe. Den behøver ikke at komme så langt ned som de andre skråstivere. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Problemet er, at remmen der holder spærene er for klejn. Det samme gælder sømbeslagene. Konstruktionen kan give sig ved sideværts påvirkning da sømbeslagene (ud fra billedet at dømme) ikke giver samme stabilitet som en glammet eller tappet samling.

Du kan forstærke som Erik foreslår, men jeg vil anbefale du også sættet vindbånd på spærene så du opnår en stiv konstruktion hvor de enkelte spær et låst indbyrdes.

Alternativt er at pille spærene af og monterer fagmæssigt korrekt.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Jeg troede faktisk at det var fordi at stolperne ikke er stive nok. Det er 100x100, monteret på betonklodser med justerbare beslag. Har forsøgt med skråstivere fra stolpe til spær, dog kan det stadigvæk bevæge sig.

vil det ikke hjælpe med ekstra stolper, monteret imellem de øvrige og sat i beton?
De stolpesko som du og mange andre anvender giver ikke nogen særlig stivhed ved jordoverfladen. Det er jo kun et tyndt stykke plade som du har 2,5 m stang til at bøje med.
Yderligere er der så brugt lidt små samlebeslag.
Det må gerne kunne bevæge sig lidt, så hvis du kan få plads til den trekant i begge sider så må det kunne udligne den lidt klejne konstruktion. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
De der tynde gevindstykker holder ik noget, i forhold til stivhed. Det skulle ha været H-beslag nedstøbt vendt så den lukkede side af H er ind mod carporten. ​H-stolpefod​​​

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Annonce
ev elmand skrev den 26-09-2021 22:19:33

De stolpesko som du og mange andre anvender giver ikke nogen særlig stivhed ved jordoverfladen. Det er jo kun et tyndt stykke plade som du har 2,5 m stang til at bøje med.
Yderligere er der så brugt lidt små samlebeslag.
Det må gerne kunne bevæge sig lidt, så hvis du kan få plads til den trekant i begge sider så må det kunne udligne den lidt klejne konstruktion. 

 Med trekant, mener du da skråstiver (reglar)?

Er lidt træt af tanken om at skulle tage det hele ned igen.

Så¨hvis jeg nu skal forbedre konstruktionen, uden at skille det hele ad, vil det da være bedst at opsætte ekstra stolper i jorden i begge sider, og fastgøre dem til remmen?

Eller vil jeg opnå bedre resultat med en stolperække i midten af carporten, som er støbt i beton, ovenpå kommer en rem hvorpå alle spær skrues fast i midten med beslag?
 Med trekant, mener du da skråstiver (reglar)?
Der menes en trekant skåret af f.eks et stykke krydsfiner, som skrues fast.

fase
S. Fabrin skrev den 27-09-2021 13:34:49

 Med trekant, mener du da skråstiver (reglar)?
Der menes en trekant skåret af f.eks et stykke krydsfiner, som skrues fast.

 Og på hvilken led skal de monteres?

Skal det være krydsfiner så skal de på ligesom den reglar du har lavet. Altså op på spær og ned på siden af stolper. 
Trekant konstruktionen kan være som den du har lavet, det ser pænest ud. Der skal bare være mere end 2 stk. 
Jeg kommer i tanke om en anden måde som ikke påvirker højden. Du kan montere et stykke vinkel jern helt oppe fra spær og ned på remmen. Det kan være 60 x 60 x 5 mm. Det kan sidde på f.eks. hver anden i den ene side og modsvarende i den anden side. Få en lokal smed til at save dem op, lokke 7 mm huller til skruer og få dem galvaniseret. Der skal bruges kraftige skruer f.eks 60 x 6 mm 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis