Hvile ledninger går med hvilke (udtag)

Kære lav det selv forum

Jeg overtog for nyligt en ny lejligheder. Badeværelseslampen er den gamle ejers, og efter ikke at have været tændt i flere måneder, gik sikringen så snart jeg trykkede på kontakten efter indflytning

lampen var skruet så godt fast, at jeg for at få skærmen af få skærmen af måtte vride og dreje, så ledningen røg ud af udtaget.

Jeg ville derfor høre, om I kan se, hvile ledninger, der skal forbindes? For jeg kan simpelthen ikke få lyset til at virke efter at have skiftet pære og sikring.
Jeg har forbundet blå til blå gennem samme hul og brun til to sorte i en samlingsmuffe, hvor de to sorte går gennem samme hul og den brune går gennem eget hul.

al hjælp modtages med kyshånd :)

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Prøv med den grå istedet for den sorte.
Men mål først med multimeteret, det er muligt den grå og den blå er 2 forskellige faser - og den sorte er nullen.
Din blå lampeledning er skrællet igennem på isoleringen  
Velkommen til.
For det første så har den blå ledning et sår, der betyder at kobberet er blottet, så du skal korte den ledning op ved at afisolere noget mere, da det er en seriøs fejl  
Det virker ellers rigtigt nok at det er den blå og de sorte som skulle give dig lys, men det kan også være mellem sort og hvid. En polsøger vil hjælpe dig, for farven på ledningen siger ikke noget om strømmen inde i ledningen   

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Piskeris skrev den 25-09-2021 13:36:47

Prøv med den grå istedet for den sorte.
Men mål først med multimeteret, det er muligt den grå og den blå er 2 forskellige faser - og den sorte er nullen.
Din blå lampeledning er skrællet igennem på isoleringen  

 Mange tak for hjælpen! 

Jeg sørget for at afkorte ledningen, så isoleringen ikke længere er blottet. 

Det virker usandsynligt, at det er den grå ledning. Der er allerede to grå ledninger inde i samlimgsmuffen med kun et hul, så jeg kan nærmest ikke presse den blå eller brune ledning ind også.
Nu har jeg prøvet at bytte så blå går til sort og brun til blå, stadig intet held.
Er der nogle ting, man skal være særlig opmærksom på, når man sætter ledningen ind i samlemuffen? Kan det være der, problemet ligger? 
PinkHenrik skrev den 25-09-2021 13:39:15

Velkommen til.
For det første så har den blå ledning et sår, der betyder at kobberet er blottet, så du skal korte den ledning op ved at afisolere noget mere, da det er en seriøs fejl  
Det virker ellers rigtigt nok at det er den blå og de sorte som skulle give dig lys, men det kan også være mellem sort og hvid. En polsøger vil hjælpe dig, for farven på ledningen siger ikke noget om strømmen inde i ledningen   

 Mange tak for hjælpen! Og tak for velkomsten. Rart at det findes et sted, hvor folk er klar til at hjælpe ved selv de dummeste spørgsmål :) 

Jeg sørget for at afkorte ledningen, så isoleringen ikke længere er blottet. 

Det virker usandsynligt, at det er den grå ledning. Der er allerede to grå ledninger inde i samlimgsmuffen med kun et hul, så jeg kan nærmest ikke presse den blå eller brune ledning ind også.
Nu har jeg prøvet at bytte så blå går til sort og brun til blå, stadig intet held.
Er der nogle ting, man skal være særlig opmærksom på, når man sætter ledningen ind i samlemuffen? Kan det være der, problemet ligger? 

Funktionsmæssigt betyder det ikke nogen, om den blå fra lampen kommer i den blå fra installationen, og den brune kommer i de sorte, så det er ikke der fejlen ligger. Du hat sikkert set efter ,om den brune fra lampen er skruet fast på et blankt stykke kobber.

fase
Annonce
I sådan et lampeudtag vil der være en ledning der er strøm på når du har tændt for den tilhørende afbryder i rummet. Den skal du have fundet sammen med nullen. Da vi ikke kan stole på kabelfarverne bør du måle med et multimeter.
Vil også anbefale du lige tjekker om pæren du sætter til rent faktisk virker - i en anden lampe f.eks.
Tjek at samlemuffen med de hvide ledninger er spændt. Ledningerne ser ud at at have været varme, så der kunne godt være en løs forbindelse i den. Tjek også, at afbryder virker efter kortslutningen. Den kan have taget skade.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis