Bøjning på gulvvarme-pexrør op mod gulvvarmeanlæg

Hej LDS'ere

Jeg har et bryggers, hvor der kommer 6 gulvvarmeslanger ud helt nede ved gulvet - og på sigt en del flere, da jeg har forberedt tomrør. De kunne pga praktikken ikke kommer længere ned på værelset forinden.

Selve gulvvarmeanlægget skal sidde lige over slangerne, hvor væggen (siden billedet er taget) nu er forberedt og klar.

Da slangerne kommer "lige" ud fra værelset på den anden side, vil det betyde, at de skal knække 90 grader meget skarpt for at komme op til gulvvarmeanlægget, hvilket selvfølgelig ikke er muligt. Hvilken løsning er da bedst?

1/ Sætte en 90g pexfitting på alle slangerne - som vil være synlige og derfor lovlige. Så længe det ikke ødelægger flow eller noget andet, jeg kan have overset ift vandstrømmen

2/ Lave en kasse, beslag eller lignende på væggen, som flytter varmeanlægget 15-20 cm ud, hvis det kan laves uden det ser for fjollet ud. På den måde kan slangerne bøje blødt op til studserne.

Mvh. Emil
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Bukkefix er det nemmeste for at få dem så tæt op mod væggen som muligt uden flowreduktion.

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

S. Fabrin skrev den 24-09-2021 11:31:50

Bukkefix gør, at du bliver nødt til at bygge en kasse, så manifolden kommer de ca. 20 cm. uden for muren. Ellers skal du hugge ud i muren for at få bukkefixene på plads.

Tror ikke det vil fungere at hugge ud, da væggen er ret tynd. Så hellere en kasse - det er alligevel “bare” et teknikområde.

Er idéen med 90g pexfittings ikke gangbar?
Jo flere samlinger, jo flere chancer for utætheder.

fase
Hvilket anlæg skal der sidde? Har selv lignende opbygning med wavin og beslaget til blandesløjfen gør at manifolden til retur-løbet (som sidder tættest på væggen) sidder ca 7cm ude fra væggen - det er rigeligt afstand til at montere bukkefix på nede fra kommende slanger uden at skulle hugge ud i væggen, ligner 12 eller 16mm pex på billedet så det er ikke ret stift.

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Løsningen er klart bukkefix. Den ene ende kan stoppes ind i føringsrøret. Og det kan sagtens komme op i 90 grader på 8-10 cm. 
Men det bedste i den situation er altid at have fordeler klar samtidig med at man trækker rørene. Så kan man lune rør ender hvor de skal bukkes, sætte bukkefix på og lade den trække lidt ind i førings rør. Så monteres det bagefter i den anden ende. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis