Lappe fuger - Hvilken mørtel?

Hej folkens!
Jeg vil gerne snart i gang med at kradse ødelagte/revnede fuger ud og lappe det, inden det bliver vinter. Vi overtog huset i August måned.

Huset er fra 1947 og der er ikke blevet omfuget, så vidt jeg ved. Det meste af fugerne har en beige farve.
Hvilken mørtel skal jeg bruge? Jeg spurgte en murer og han nævnte KC 50/50/700. Jeg har dog hørt at hvis man ikke bruger den rigtige type mørtel, så kan det gå ind og ødelægge murerværk/murstenen, cementen vil udvide sig og skubbe stenen ud. Er det rigtigt eller?

Håber I kan hjælpe med hvilken type mørtel jeg skal bruge for at lappe hullerne. Kan se den tidligere ejer, har lappet med noget cement blanding (tror jeg) men vil helst gerne holde den beige farvede.

Se vedhæftet billede.Mvh
KK
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er nok den mere rødlige (bakkemørtel) som er den originale for huset. Den indeholder mere ler, og mindre cement.
Den er mere fleksibel end en cementmørtel. Det er det der gør at murstenene ikke knækker, da de kan arbejde lidt mere frit/ikke sidder "i spænd"

Elektronikteknikeren
Hej alle,
Tak for jeres svar :) Der er ikke noget galt med murerens råd, undrede mig bare over 50/50/700 da det er 50% cement og hele huset måske ikke er lavet med det. Når hele huset en dag skal omfuges, så er 50/50/700 sikkert en fin løsning tænker jeg.

:)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis